Parochies en de AVG

Transparantie en zorgvuldigheid waar het gaat om persoonsgegevens

Kerkelijke instellingen moeten transparant zijn over hoe ze omgaan met persoonsgegevens. De landelijke website rkkerk.nl heeft een speciale AVG-pagina waarop informatie wordt aangereikt. Parochies en andere kerkelijke instellingen kunnen zich daar informeren. Ook is daar informatie te vinden over hoe te handelen bij een datalek.

Lees hieronder het nieuws over de AVG dat op de website van het bisdom is gepubliceerd.

• Aftrap najaarsbijeenkomsten ledenadministratie voor parochies

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 15 september 2023

Een goed werkende ledenadministratie is belangrijk voor parochies, omdat daarmee op een makkelijke en moderne manier contact kan worden gehouden met parochianen. Dit najaar worden vanuit het bisdom instructiebijeenkomsten voor de ledenadministratie. Op donderdag 7 september vond de eerste bijeenkomst plaats.

• AVG-nieuws: vier stappen bij verzoeken inzake persoonsgegevens

Door: Rkkerk.nl woensdag 13 september 2023

Op rkkerk.nl is een bericht geplaatst voor parochies met tips voor degenen die zich bezighouden met verzoeken tot het aanpassen van gegevens. Het artikel bevat gerichte tips om dit zo zorgvuldig en correct mogelijk te doen.

• Dit najaar: hulp bij de ledenadministratie

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 13 juli 2023

Een goed werkende ledenadministratie is belangrijk voor parochies, omdat daarmee op een makkelijke en moderne manier contact kan worden gehouden met parochianen. Dit najaar wordt vanuit het bisdom hulp geboden bij de ledenadministratie.

• AVG-nieuws: over het streamen van (uitvaart)vieringen

Door: Bisdom Rotterdam maandag 17 april 2023

In een nieuwsbericht op rkkerk.nl wordt aandacht gevraagd voor enkele belangrijke zaken die spelen als (uitvaart)vieringen worden gestreamd en online gezet.

• AVG-nieuws: persoonsgegevens en parochiewerkgroepen

Door: Rkkerk.nl donderdag 23 februari 2023

Voor het organiseren van de activiteiten zijn vaak persoonsgegevens nodig. Bijvoorbeeld om bepaalde mensen uit te nodigen, te bezoeken of een attentie te sturen. Waar moeten een werkgroep en parochiebestuur op letten om hier AVG-proof mee om te kunnen gaan?