Verklaring Omtrent Gedrag

De Verklaring Omtrent Gedrag is verplicht voor priesters, diakens en pastoraal werk(st)ers,  religieuzen en bepaalde vrijwilligers en functionarissen

Per 1 januari 2014 vraagt de R.-K. Kerk in Nederland een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) van priesters, diakens en pastoraal werk(st)ers, van religieuzen en van bepaalde vrijwilligers en functionarissen. De VOG wordt gefaseerd ingevoerd en gevraagd bij nieuwe aanstellingen, benoemingen en stages.

De invoering van de Verklaring Omtrent het Gedrag maakt onderdeel uit van het preventiebeleid van de Nederlandse bisdommen, ordes en congregaties. De R.-K Kerk streeft een zorgvuldige omgang na met jonge mensen die aan de zorg van kerkelijke medewerkers zijn toevertrouwd. Ook wordt gevraagd om zorgvuldigheid waar het gaat om het beheer van persoonsgegevens en financiën.

De VOG moet worden aangevraagd voor:

• priesters, diakens, en pastoraal werk(st)ers
  • priesters, diakens, en pastoraal werk(st)ers in opleiding
  • novicen (aspirant-leden van religieuze instituten)
  • vrijwilligers en functionarissen die werken met minderjarigen
  • vrijwilligers en functionarissen die werken met persoonsgegevens
  • vrijwilligers en functionarissen die werken met financiën

In de Analecta van 2015 nr. 1-2 vindt u een gedetailleerd overzicht van personen (vrijwilligers) voor wie binnen de R.-K. Kerk in Nederland de VOG verplicht is en wie vanaf het najaar 2015 de VOG gratis kan aanvragen. Het schema vindt u in deze download op pagina 8 van de Analecta 2015 (nr. 1-2). Nieuwe uitgaven van de Analecta kunt u hier vinden.

De VOG is onderdeel van het preventiebeleid in de R.-K. Kerk. Zie hiervoor ook de website rkkerk.nl: Preventiebeleid inzake seksueel misbruik en grensoverschrijdend gedrag in de Rooms-Katholieke Kerk