De DCI is door de overheid erkend als ANBI

De Rooms-Katholieke Kerk in Nederland is door de Belastingdienst erkend als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Tot de RK Kerk in Nederland behoren onder andere bisdommen, parochies, PCI-en andere katholieke instellingen, zoals de DCI.

Wie aan een ANBI een gift doet, mag het bedrag aftrekken van de inkomstenbelasting. Een ANBI die giften, legaten of erfenissen ontvangt, is vrijgesteld van schenk- en erfbelasting. Om gebruik te mogen maken van de voordelen geldt een publicatieplicht.

De publicatieplicht past bij de openheid die van kerkelijke instellingen verwacht mag worden bij het informeren van schenkers over het bestuur, de inkomsten en bestedingen.

Bestuurssamenstelling

• Voorzitter DCI: J.P.H.M. van Adrichem (Jos), diaken in Den Haag Zuid (parochie De Vier Evangelisten)
  • Secretaris DCI: J.J. (Johan) Dooremalen. Gewezen bestuurder van de PCI van de parochie O.L. Vrouw Geboorte in Berkel en Rodenrijs. Vrijwillig Ouderen Adviseur KBO
  • Penningmeester DCI: J.N.L.M. Aartman (Jacques), voormalig bestuurder van parochie Sint Maarten in de Bollenstreek
  • T.J.S. (Tom) Boesten. Oud bestuurder van de Regionale Caritas Instelling Rijnmond.
  • C.W.E. Heemskerk-de Boer (Tineke) bestuurder parochie Heilige Thomas in Alphen aan den Rijn
  • Bestuurslid uit hoofde van zijn functie: mr J.C.G.M. (John) Bakker, algemeen econoom van het Bisdom Rotterdam