• Ontvangst reliek H. Bernadette: Bekijk het landelijke programma

Door: Rkkerk & Bisdom Rotterdam maandag 18 maart 2024

In april komt een schrijn met een reliek van de heilige Bernadette Soubirous vanuit Lourdes naar Nederland. De schrijn maakt tussen 1 en 28 april een rondgang door het hele land. Het landelijke programma is nu bekend en staat op een speciale Nederlandstalige website van Lourdes.

• Pelgrims van hoop - Op weg met het kerkelijk jaar

Door: Katholiekleven.nl maandag 18 maart 2024

In een nieuwe videoreeks op katholiekleven.nl gaan de bisschoppen en hulpbisschoppen in gesprek over het thema hoop. Zij doen dat aan de hand van het kerkelijk jaar. Wat vieren we op de hoogfeesten? En waarom en hoe kunnen deze hoogfeesten ons tot hoopvolle mensen maken?

• Bisschop: “Wat heeft de Kerk van ons nodig?”

Door: Bisdom Rotterdam zaterdag 16 maart 2024

“De bijdragen van alle mensen zijn nodig voor de zending van de Kerk.” Dat zei bisschop Van den Hende tijdens een inleiding in de parochie Pax Christi op 13 maart. Op uitnodiging van het pastoraal team vertelde de bisschop in Woerden over “dienen”. Maar niet alleen dat. De bisschop was gevraagd om daarbij in te gaan op en het te verbinden met collectes.

• Drie dagen Pasen: Vier het mee in de parochie

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 15 maart 2024

“Iedere zondag viert de Kerk de verrijzenis van Christus. En eenmaal per jaar gebeurt dit heel in het bijzonder wanneer we Pasen vieren.” In een folder die speciaal vanwege Pasen wordt verspreid in parochies in het bisdom, wordt uitgenodigd om Pasen samen te vieren in de kerk.

• VIDEO Jongerenontmoeting rond de relieken van de H. Bernadette

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 13 maart 2024

Het bisdom Rotterdam verwelkomt de relieken van de H. Bernadette van 9 t/m 12 april in de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal. Op vrijdag 12 april is er een avondprogramma voor jongeren.

• Voor leden van pastorale teams werd op 7 maart een online informatiesessie gehouden over “Kom en zie”. “Kom en zie” is een oriëntatiejaar dat wordt aangeboden vanuit Vronesteyn. In september 2024 zal het voor de derde keer starten. In acht maanden tijd denken de deelnemers (mannen in de leeftijd van 18-45 jaar) na over hun roeping.

• Nieuw: de Caritas Actie in het bisdom Rotterdam

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 07 maart 2024

Dit jaar start een nieuw initiatief in het bisdom Rotterdam: de Caritas Actie (26 oktober t/m 24 november). Piet Timmermans, pastoraal dienstverlener diaconie en caritas, nodigt parochiële caritas instellingen, diaconale werkgroepen en andere diaconale betrokkenen van harte uit om hieraan mee te doen.

• Bisschop zegent kruis en klokken voor kerk Hoogmade

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 07 maart 2024

Op dinsdagochtend 5 maart heeft bisschop Van den Hende in Hoogmade het kruis en de nieuwe klokken gezegend voor de Onze-Lieve-Vrouw-Geboortekerk. Op 4 november 2019 raakte de kerk zwaar beschadigd door brand. Inmiddels is de herbouw bijna gereed. Op 7 juli is de kerkwijding voorzien.

• VIDEO “Lourdesdag” in Rotterdam - H. Bernadette

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 06 maart 2024

Een bijzondere schrijn met een reliek van de heilige Bernadette Soubirous komt in april vanuit Lourdes naar Nederland. Het bisdom Rotterdam verwelkomt de relieken van de H. Bernadette van 9 t/m 12 april in de kathedraal. Daar wordt op donderdag 11 april een “Lourdesdag” georganiseerd voor parochies en bedevaartgroepen en alle belangstellenden

• “24 uur voor de Heer” in het bisdom Rotterdam

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 06 maart 2024

Sinds het Heilig Jaar van Barmhartigheid (2016) vindt op uitnodiging van paus Franciscus de “24 uur voor de Heer” plaats. Over heel de wereld openen kerken hun deuren voor gelovigen om in stilte bij de Heer te zijn. dat gebeurt ook in het bisdom Rotterdam.