Algemeen nieuws

• Nieuwsbrief Vronesteyn: Roepingenzondag en missionaire parochie

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 17 april 2024

Voor Roepingenzondag 21 april is de digitale nieuwsbrief van Vronesteyn verstuurd. Met daarin het laatste nieuws van de priester- en diakenopleiding in het bisdom Rotterdam. Een van de priesters uit het bisdom Rotterdam die deelnam aan de conferentie missionaire parochie (6 april, Veenendaal) was pastoor Rochus Franken, spirituaal van Vronesteyn. In de nieuwsbrief vertelt hij wat hij meeneemt van deze dag.

• Roepingenzondag: Boodschap van de paus over roepingen en hoop

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 16 april 2024

In zijn boodschap voor Roepingenzondag schrijft paus Franciscus over roepingen en hoop. De aanleiding is het Jubeljaar, dat in 2025 plaatsvindt met als thema: pelgrims van hoop. De boodschap van de paus gaat over hoop en vrede. “Ieder van ons kan in het kleine, in zijn levensstaat met de hulp van de Heilige Geest een zaaier van hoop en vrede zijn”, aldus de paus.

• Vanwege de verkiezingen voor het Europees Parlement (6 en 9 juni) heeft de Commissie van de Bisschoppenconferenties van de Europese Unie (COMECE) een verklaring uitgegeven. Alle burgers, en met name katholieken, worden uitgenodigd zich voor te bereiden op de verkiezingen en verantwoord te stemmen “ter bevordering van de christelijke waarden en het Europese project”.

• AVG-nieuws: bewaren, vernietigen, archiveren

Door: Rkkerk.nl donderdag 04 april 2024

In de AVG wordt een onderscheid gemaakt tussen het bewaren van documenten met persoonsgegevens en het archiveren ervan. De hoofdregel is dat persoonsgegevens niet langer worden bewaard dan nodig is voor het doel waarvoor ze verzameld zijn.

• Poster en gebedsprentjes voor Roepingenzondag 2024

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 03 april 2024

“Wat vraagt God van jou?” is het thema van Roepingenzondag 21 april. Gebedsprentjes en posters werden verstuurd naar de parochiesecretariaten voor verdere verspreiding. De collecte op Roepingenzondag is bestemd voor Vronesteyn, voor de opleiding van priesters en diakens voor parochies in het bisdom Rotterdam.

• Pastorale dienstverlening vernieuwt digitale nieuwsbrief

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 03 april 2024

Binnenkort worden de nieuwsbrieven van de pastorale dienstverlening vernieuwd. Ze worden samengevoegd in één digitale nieuwsbrief. Wilt u op de hoogte blijven, meld u dan aan via het formulier.

• Brief voor het katholiek onderwijs: Waardevol en sociaal

Door: Rkkerk.nl & Bisdom Rotterdam dinsdag 02 april 2024

De brief “Waardevol en sociaal” is geschreven voor iedereen die werkzaam is in katholiek onderwijs. De brief is de tweede in een reeks waarin actuele uitdagingen van het katholiek onderwijs centraal staan.

• Uit de agenda van Mgr. Van den Hende maart 2024

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 29 maart 2024

Op deze website wordt maandelijks de activiteitenagenda van de bisschop gepubliceerd met activiteiten in parochies en vicariaten en diocesane activiteiten. Reguliere vergaderingen in en van het bisdom, en individuele afspraken zijn niet opgenomen.

• VIDEO Bekijk de binnenkant van het orgel van de kathedraal

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 27 maart 2024

Op 21 maart werd in de kathedraal in Rotterdam de tweede fase van de restauratie van het orgel officieel afgerond in aanwezigheid van leden van het parochiebestuur van de kathedraal en kerkmusicus Marc Schaap, die werkzaam is bij het bisdom en de kathedraal.

• Antonius Jacobus Maria (Antonio) van Baalen overleden

Door: Bisdom Rotterdam maandag 25 maart 2024

Op woensdag 20 maart is in Brazilië op 97-jarige leeftijd overleden de zeereerwaarde heer Antonius Jacobus Maria (Antonio) van Baalen, priester van het bisdom Rotterdam, geboren op 28 april 1928 te Rotterdam en priester gewijd in het bisdom Troyes op 29 juni 1954.