Algemeen nieuws

Aanvragen gratis VOG: Parochies kunnen linken naar landelijke pagina ‘Preventiebeleid’

Door: Rkkerk.nl vrijdag 05 juli 2019

Foto: Ramon Mangold

Preventiebeleid inzake seksueel misbruik en grensoverschrijdend gedrag in de Rooms-Katholieke Kerk

Per 1 juli 2019 kunnen parochies bij de overheid zelf digitaal gratis Verklaringen Omtrent het Gedrag (VOG’s) voor daarvoor aangewezen groepen vrijwilligers aanvragen. Daarvoor is het onder meer nodig dat ze inzichtelijk maken welk preventiebeleid er wordt gevoerd als het gaat om seksueel misbruik en grensoverschrijdend gedrag. Dat kan nu door te linken naar een speciale pagina over Preventiebeleid op rkkerk.nl.

Voor een gratis VOG komt iedere vrijwilliger in aanmerking die hulp of begeleiding biedt aan kwetsbare mensen in een afhankelijkheidssituatie, zoals minderjarigen, ouderen, zieken en mensen met een verstandelijke beperking. Nu parochies in 2019 allemaal een eigen Kamer van Koophandel-nummer krijgen, kunnen zij via eHerkenning zelf digitaal VOG’s bij de overheid aanvragen. Via het bisdom zijn de parochies eerder uitvoerig geïnformeerd over hoe ze dit stap voor stap moeten doen.

eHerkenning is in dit geval een voorwaarde voor het communiceren met de overheid. Inmiddels hebben parochies rechtstreeks van de Kamer van Koophandel (KvK) bericht ontvangen over hun inschrijving, of zij ontvangen dat bericht zeer binnenkort. Met het eigen KvK-nummer kan dan een eHerkenningsmiddel op beveiligingsniveau 1 worden aangevraagd, waarmee de parochie de gratis, maar ook de benodigde betaalde VOG’s, digitaal kan aanvragen. Ook over het verkrijgen van eHerkenning heeft het bisdom parochies geïnformeerd met een stap-voor-stap uitleg van de procedure.

Bij het aanvragen van gratis VOG’s wordt gevraagd naar het preventiebeleid op het gebied van seksueel misbruik en grensoverschrijdend gedrag. De pagina met een overzicht van het preventiebeleid dat geldt voor gehele Rooms-Katholieke Kerk in Nederland, biedt nu de mogelijkheid de overheid snel te informeren op dit punt. Het doorgeven van een link naar de pagina is voldoende.