Algemeen nieuws

Kerkbalans: inkomsten en uitgaven parochies 2017

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 23 juli 2019

Foto: Johan Wouters

Landelijke cijfers en de cijfers per bisdom van de inkomsten en uitgaven van parochies

Op 19 juli 2019 zijn de landelijke cijfers van de inkomsten en uitgaven van parochies bekendgemaakt. Daarbij is speciale aandacht voor de inkomsten uit de actie Kerkbalans. De financiële gegevens worden ontleend aan de jaarrekeningen van de parochies. De cijfers zijn uitgesplitst per bisdom en voorzien van een vergelijking met het voorgaande jaar.

Voor parochies in het bisdom Rotterdam geldt:

• De totale inkomsten van parochies bedragen in 2017 bijna € 21,2 miljoen (2016: bijna € 21,8 miljoen)
  • De inkomsten bestaan voor 66% uit ‘levend geld’. Dit zijn de bijdragen Kerkbalans (35%), collecten (16%), vergoedingen voor kerkelijke diensten (15%). De overige inkomsten zijn uit bezittingen en beleggingen (34%)
  • De totale uitgaven van parochies bedragen in 2017 € 22,6 miljoen (2016: 23,8 miljoen)
  • De opbrengst uit de actie Kerkbalans is in het bisdom Rotterdam het afgelopen jaar licht gedaald, van 7,527 miljoen in 2016 naar € 7,452 miljoen in 2017

Waar het gaat om de opbrengst van de actie Kerkbalans wordt in de landelijke cijfers een vergelijking gemaakt over twee jaren: 2015-2017. De landelijke daling is gemiddeld 5,6% in deze periode. Parochies in het bisdom Rotterdam hebben over deze twee jaren te maken met een daling van 2%.

“Het resultaat van de Actie Kerkbalans in het bisdom Rotterdam in 2017 mag er zijn”, reageert algemeen econoom John Bakker. “Er zijn ontzettend veel mensen die zich vrijwillig inzetten voor hun kerk om de Actie Kerkbalans tot een succes te maken. En, ondanks een kleine teruggang, voelen heel veel parochianen zich verbonden met hun geloofsgemeenschap en hun kerkgebouw en nemen daar ook in financiële zin verantwoordelijkheid voor.”

“Zo zorgen we er met elkaar voor dat de Kerk letterlijk en figuurlijk present blijft in onze samenleving. Het is ieder jaar weer spannend om alle cijfers bij elkaar te zien in ons bisdom. Ik realiseer me dan hoeveel werk er is verzet en hoeveel inspanningen er zijn geleverd om samen weer een prachtig resultaat te boeken.”

(Bron: Rkkerk.nl 'Cijfers inkomsten en uitgaven parochies over 2017 gepubliceerd')