Algemeen nieuws

Parochies ontvangen het collecteschema 2020

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 15 oktober 2019

Foto: Johan Wouters

Het collecteschema schrijft concrete doelen voor, waarvoor een bijdrage wordt gevraagd

In de bisschoppenvergadering van 8 oktober hebben de bisschoppen het collecteschema 2020 vastgesteld. Het wordt via de bisdommen naar de parochies gestuurd. Het collecteschema 2020 schrijft een aantal concrete doelen voor, waarvoor een bijdrage vanuit de Rooms-Katholieke Kerk Nederland wordt gevraagd.

In de viering van de eucharistie worden de gelovigen, wanneer de gaven van brood en wijn naar het altaar worden gebracht, uitgenodigd daarbij aan te sluiten met een financiële bijdrage ten bate van de kerkgemeenschap.

In het brief bij het collecteschema aan parochies in het bisdom Rotterdam schrijft algemeen econoom John Bakker: “In het diocesane Jaar van de Roepingen beseffen we dat God ieder van ons persoonlijk roept als lidmaat van de Kerk. Naast offerbereidheid voor de eigen parochiegemeenschap worden we ook geroepen om solidair te zijn met onze medechristenen elders in de wereld. De Kerk is immers een netwerk van liefde.”

De algemeen econoom geeft aan dat collectes belangrijk zijn en moeten worden gezien als onderdeel van het totale financiële beleid van de parochie. Daarom moet de organisatie ervan ook op een goede wijze geschieden. Bijvoorbeeld door een goede aankondiging en het expliciet vermelden van het doel van de collecte en de opbrengst.