Geloofsgesprekken over roepingen in parochies op NPO2

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 09 juli 2019

Rector Walter Broeders. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Bisschop Van den Hende en rector Broeders zijn te gast bij Leo Fijen in het Geloofsgesprek

In juli vonden de opnames plaats voor twee Geloofsgesprekken met Mgr. Van den Hende en rector Broeders van Vronesteyn. Zij spreken daarin met Leo Fijen over roepingen en roepingenklimaat in parochies. De Geloofsgesprekken worden uitgezonden op zondag 21 juli (Mgr. Van den Hende) en zondag 8 september (rector Broeders).

Mgr. Van den Hende vertrekt in zijn Geloofsgesprek vanuit de vormsels in de parochies: “In het sacrament ontvang je een geschenk dat je de maandag erop op school niet kunt laten zien, omdat het van binnen gebeurt. De Geest is geen buitenstaander, maar wil in je hart wonen. Je krijgt van de Heer de kracht van de Geest om als christen in het leven te staan.”

De bisschop vertelt onder meer hoe hij ouders en grootouders, broers en zusjes betrekt bij het vormsel: “De Geest is een gave voor altijd mogen de mensen rond de vormeling opnieuw ontdekken. Betrek de Heilige Geest in je leven bij ups en downs.” De bisschop heeft de ID-kaart bij de hand die vanwege het Jaar van de Roepingen is gemaakt en die hij bij vormsels uitdeelt. Daarop kunnen de gegevens van de doop, eerste communie en het vormsel worden ingevuld. Mgr. Van den Hende: “Op de kaart staat ‘Hier ben ik’. Het is een bijbels antwoord. Mensen die in de Schrift worden geroepen hebben soms wat twijfel, maar ze geven gehoor aan Gods roepstem en worden dienstbaar aan Gods plan.”

“De initiatiesacramenten zijn het fundament voor je leven. En als de kaart vol is, komt er geen punt achter, maar een dubbele punt. Het is dus eerder een startmoment dan een afronding”, aldus de bisschop. “We spreken over roepingen in meervoud. God roept de geschiedenis door en Hij roept ook de vormelingen van vandaag. We spreken over de Kerk als lichaam van Christus, waar mensen taken en talenten krijgen om beschikbaar te stellen voor het geheel.”

“Roeping is geen onderonsje tussen jou en God. Je wordt geroepen uit de gemeenschap.”

In het Geloofsgesprek op 8 september vertelt rector Broeders vanuit de kapel van Vronesteyn: “Roeping is geen onderonsje tussen jou en God. Ten diepste word je geroepen uit de gemeenschap. Je wordt eruit genomen, mag gaan studeren en je wordt weer teruggezonden in die gemeenschap.”

“Roepingenpastoraal doen we met elkaar”, benadrukt de rector. Hij verwijst onder meer naar een landelijk symposium in 2018 over roepingenpastoraat. “Dat symposium ging over de vraag hoe we een gemeenschap vormen waarin mensen kunnen antwoorden. De bisschop hield die dag een inleiding, waarin hij zeven punten noemde die nog beter kunnen, zoals beter luisteren, beter binden en beter buigen.”

Rector Broeders noemt ze de ‘betersprekingen’. Beter buigen geldt bijvoorbeeld de liturgie, legt hij uit: “Dat we niet alleen zitten in de kerk, maar met ons hele lichaam expressie kunnen geven aan ons geloof. We buigen voor de Heer. Maar het is ook buigen in de zin van je kleiner maken voor de ander. Het gaat om je houding als christen in de wereld. Met die ‘betersprekingen’ kunnen we een gemeenschap vormen waarbinnen mensen kunnen zeggen: Hier ben ik.”

De opname met rector Broeders vond plaats in de kapel van Vronesteyn. (Foto: Bisdom Rotterdam)