‘Nalaten aan het netwerk van liefde’: Nieuw materiaal voor parochies

Door: Bisdom Rotterdam maandag 27 mei 2019

Foto: Ramon Mangold

Nalaten aan de parochie is het overwegen meer dan waard

Parochies ontvangen door de jaren heen regelmatig nalatenschappen. Veel goede doelen geven met succes aandacht aan dit onderwerp. Dat heeft het bisdom Rotterdam geïnspireerd om parochies, op een praktische en passende manier die aansluit bij de dagelijkse praktijk van de parochies, te ondersteunen waar het gaat om de aandacht voor nalatenschappen.

In mei ontvingen de parochiesecretariaten een poster en een voorbeeldfolder die op een laagdrempelige manier informeren over de mogelijkheid om een nalatenschap te bestemmen voor de parochie. De poster kan in de kerkgebouwen worden opgehangen. De folder kan met eigen informatie worden aangevuld en achterin de kerk worden gelegd.

Daarnaast werd de brochure ‘Nalaten aan het netwerk van liefde’ gemaakt. Deze bevat meer informatie voor mensen die een nalatenschap overwegen. Parochies kunnen hier een eigen informatieblad aan toevoegen met relevante gegevens voor de notaris. Parochies ontvingen ook een handleiding voor vrijwilligers.

Algemeen econoom John Bakker: “Via promotie van nalatenschappen bouwen parochies aan een financieel fundament voor de komende vijf à vijftien jaar en verder. We hopen van harte dat parochies met dit waardevolle initiatief daadwerkelijk aan de slag willen gaan en de informatie verspreiden, opdat direct betrokkenen aan het denken worden gezet om op deze wijze iets te betekenen voor hun kerkgemeenschap ook naar de toekomst toe.”

Mgr. Van den Hende onderstreept de uitnodiging om na te denken over een nalatenschap voor de parochie. “De Kerk is een netwerk van liefde rond Christus, waarbij we ons geloof voeden en vieren in de liturgie en het verdiepen en doorgeven in de catechese. Vanuit onze kerkgebouwen komen wij tot allerlei vormen van naastenliefde en vrijwilligerswerk. Samen zijn we een netwerk, dat midden in de samenleving staat en dat verbindingen aangaat met mensen met wie we op mogen trekken.”

“We mogen bijdragen aan een beschaving van liefde”, aldus de bisschop. “Nalaten aan de parochie is het overwegen meer dan waard, want ook daarmee kunt u bijdragen aan het netwerk van liefde.”

De voorbeeldfolder en poster kunnen op maat voor parochies worden aangepast. Parochies kunnen ook meer exemplaren van de brochure en de handleiding aanvragen via economaat@bisdomrotterdam.nl. Kerkbalansconsulent Martijn Erkens is contactpersoon. Hij is bereikbaar via dit mailadres. Tijdens de meet & greet van Kerkbalansconsulenten in het najaar (9 oktober) wordt de workshop ‘Nalatenschappen’ gegeven.

De materialen zijn ontwikkeld in samenwerking met vrijwilligers van de Theresia van Ávila parochie in Dordrecht.