Nieuw voor jongeren: School of Faith met college en gesprek

Door: Bisdom Rotterdam zaterdag 13 juli 2019

Foto: Ramon Mangold

De School of Faith is een uitgebreide Tour of Faith met een langere inleiding en meer tijd voor gesprek

Voordat in oktober de nieuwe reeks Tour of Faith bijeenkomsten start, wordt in september tweemaal een School of Faith georganiseerd. De School of Faith is een uitgebreide Tour of Faith: een langere inleiding en meer tijd voor onderling gesprek. Daarnaast keren de vaste onderdelen van de Tour of Faith terug: een gezamenlijke maaltijd en de eucharistieviering met Mgr. Van den Hende.

“De School of Faith is ontstaan vanuit de vraag van jongeren naar meer kennis over het hoe en vooral waarom rond bepaalde thema’s”, legt medewerker jongerenpastoraat Desiree Bühler uit. “De onderwerpen zijn gekozen uit thema’s die de jongeren aangedragen hebben, bijvoorbeeld rond de bisschoppensynode over jongeren, geloof en roeping en ook tijdens de gesprekken bij Tour of Faith.”

De School of Faith op 7 september gaat over het kerkelijk jaar en de opbouw van de eucharistieviering. Op 21 september is het onderwerp de sociale leer van de Kerk. Desiree: “Die twee thema’s liggen in elkaars verlengde. In de eucharistieviering ontmoeten we God en we mogen het ritme van het kerkelijk jaar volgen in ons dagelijks leven. Vanuit onze band met God en de Kerk mag ons geloof handen en voeten krijgen in de samenleving. Daarvoor kunnen we putten uit de sociale leer van de Kerk.”

“In het programma is er na de mis eerst vijf kwartier college, waarin de theorie van het onderwerp uitgelegd wordt. Er kunnen vragen worden gesteld en daarna is er ruim de tijd om met elkaar door te praten over de stof. Denk aan de vraag naar plek die je de sociale leer van de Kerk kunt geven in je dagelijks leven en hoe je de liturgie kunt beleven als je beter begrijpt waarom we bijvoorbeeld beginnen met de schuldbelijdenis, waarom we uit de Bijbel lezen, en wat er wanneer gebeurt in het eucharistisch gebed.”

School of Faith

Voor jongeren van 18-35 jaar

• 7 september: Het kerkelijk jaar en de liturgie. College met medewerking van Mgr. Van den Hende
  • 21 september: De sociale leer van de Kerk. College door pater Richard Steenvoorde OP

10.00 uur: Eucharistieviering, waarin Mgr. Van den Hende hoofdcelebrant is
11.00 uur: College (er wordt rekening gehouden met Engelssprekende jongeren)
12.15 uur: Gelegenheid tot vragen over het college
12.30-13.30 uur: Lunch
13.30-14.30 uur: Gesprek in groepen de hand van aangereikte vragen
14.30-15.00 uur: Terugkoppeling en afsluiting

Locatie: Kerk van de H. Antonius van Padua (Boskantkapel), Fluwelen Burgwal 45, Den Haag. Je bent hier te gast bij de blauwe zusters.