Nieuwe download: Vernieuwde aanpak leidt tot resultaat voor de actie Kerkbalans

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 19 februari 2019

Startmoment actie Kerkbalans 2019 in Katwijk. (Foto: Peter van Mulken)

Inzichten, praktische handvatten en voorbeelden in één dossier voor meer resultaat van de actie Kerkbalans in je parochie.

Het bisdom Rotterdam brengt een dossier uit met inzichten, praktische handvatten en voorbeelden voor meer resultaat van de actie Kerkbalans. De vernieuwde aanpak leidde in parochiekern H. Joannes de Doper in Katwijk tot positieve resultaten. De opbrengsten stegen er van gemiddeld 87 euro per huishouden in 2016 naar een gemiddelde van 122 euro per huishouden in 2018. Daarmee haalde de parochiekern in totaal meer op dan begroot. Drie vrijwilligers delen in het dossier hun inzichten en geven praktische handvatten en voorbeelden voor andere kerkbalanswerkgroepen in de parochies.

“We proberen zo transparant mogelijk te zijn en altijd de schenkers te bedanken”, zegt Anneke van der Valk, coördinator van de actie Kerkbalans in Katwijk. “Twee jaar geleden gaven we 750 doelgroepbrieven uit voor onze parochianen, nu in 2019 zijn het er 620. Maar wat denk je? De opbrengst blijft positief rond de € 80.000,- schommelen. Is dat geen betrokkenheid?”

Tips over schrijven voor verschillende doelgroepen. "Niet iedereen zit in dezelfde situatie."

Parochiebestuurslid Astrid van der Valk geeft tips over het schrijven voor verschillende doelgroepen. Ze legt uit hoe ze de brieven aantrekkelijk maakt voor haar lezers door te sorteren op leeftijd, soort gever en te werken met foto’s, wist-je-dat’jes en aansprekende quotes. “In de brieven die je stuurt, probeer je een appèl te doen op de parochiaan die de brief ontvangt. Niet iedereen zit in dezelfde situatie”, zegt Astrid hierover in het dossier.

Gerard Bol tijdens het startmoment van de actie Kerkbalans 2019. (Foto: Peter van Mulken)

Vrijwilliger Gerard Bol zorgt voor de publiciteit rond de actie Kerkbalans. Hij laat zien hoe je de actie Kerkbalans het hele jaar door onder de aandacht brengt bij parochianen, wat leidt tot betere resultaten. Ook geeft hij tips en en voorbeelden van hoe hij het startmoment van de actie Kerkbalans vorm en publiciteit geeft. Gerard: “Je wil parochianen graag bewust maken van de actie Kerkbalans. Dat ze niet vervallen in een automatisme van ieder jaar hetzelfde bedrag geven. Als je bewustwording creëert denken ze opnieuw na over hun donatie. De kans neemt dan toe dat ze meer geven. Een inluidmoment helpt om bewustwording te creëren.”

Het dossier biedt praktische handvatten en voorbeelden, waarmee ook kerkbalanswerkgroepen van andere parochies aan de slag kunnen. Een bron van inspiratie.

Schema uit het dossier schets de situatie voor en na de vernieuwing in 2016