Netwerk van liefde

Projectentocht Den Haag: Samen eten als rode draad door diaconale projecten

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 22 oktober 2019

Kennismaken met de diaconale praktijk in Den Haag

Tijdens de projectentocht op zaterdag 12 oktober maakten deelnemers kennis met de diaconale praktijk in Den Haag. Ze bezochten parochie De Vier Evangelisten, de ‘blauwe zusters’ (SSVM) en de Engelstalige parochie Church of Our Saviour. “Wat ik als rode draad door de dag heen zag, was dat eten verbindt”, zegt Tineke Heemskerk over de projectentocht welke werd georganiseerd door het bisdom Rotterdam en de Diocesane Caritas Instelling (DCI).

Met een emmer vol goudrenetten uit eigen tuin, eieren en honing begroet Tineke Heemskerk uit de parochie Heilige Thomas, de ‘blauwe zusters’ in Den Haag. Ze is sinds kort bestuurslid van de DCI. Diaconie zit in haar vezels. “Wij gingen vroeger met mijn ouders naar de Karmelietessen in Drachten en namen ook altijd een tas vol boodschappen mee. De zusters kunnen het altijd goed gebruiken”, legt ze uit.

Tineke woont in Hazerswoude-Rijndijk en zet zich in voor de diaconie in haar parochie. “Dan denk je tijdens de tocht: wat kunnen wij doen? Bij ons zijn geen daklozen in het dorp, maar we proberen wel mensen een steuntje in de rug te geven die dat nodig hebben, onder meer door ‘PCI-eieren’ te verkopen voor de caritas, waarvan we er nu een doosje hebben meegenomen voor de zusters.”

Foto: Peter van Mulken

Ook Corinda Jacobs heeft zich aangemeld voor de projectentocht om ideeën op te doen voor haar eigen parochie de Heilige Familie in Oud-Beijerland en Goeree Overflakkee. Als voorzitter van de Parochiële Caritas Instelling (PCI) weet ze hoe lastig het is om mensen in nood op het spoor te komen, en om vrijwilligers voor de caritas te werven. Met name de parochie in Den Haag-Zuid gaf haar interessante inzichten.

“Wat voor mij echt een eye-opener was, zijn de tijdcollectes die de parochie De Vier Evangelisten houdt. Vrijwilligers kunnen zich dan inschrijven om op een bepaalde dag of dagen vrijwilliger te zijn bij een specifiek project, bijvoorbeeld een koffie uurtje, gemeenschappelijke lunch, wandeltocht, een spelletjesmiddag of het doen van een karweitje. Dit werkt beter dan een algemene oproep doen om vrijwilliger te worden. Zo een tijdcollecte willen we ook gaan houden in onze eigen parochie.”

"Soms kwamen ze in woningen waar geen behang aan de muur hing of waar geen kast was om kleding in te leggen."

Bij het bezoek aan de parochie De Vier Evangelisten vertelde diaken Jos van Adrichem hoe zij in aanraking komen met mensen in financiële nood. Corinda: “In Den Haag hebben ze straatpastoraat, en ook doen zij huisbezoeken. Soms kwamen ze in woningen waar bijvoorbeeld geen behang aan de muur hing, of waar geen kast was om kleding in te leggen. Met die mensen bezochten ze dan een kringloopwinkel om spullen uit te zoeken. Ook gingen vrijwilligers aan de slag om te verven of behangen. ”

“In Den Haag stappen mensen die hulp nodig hebben wel makkelijker op de kerk af, dan bij ons op het platteland. Wij bereiken mensen met financiële noden vooral via de pastorale beroepskrachten. Wat diaken Van Adrichem noemde, was het contact met artsen om mensen met noden op het spoor te komen. Graag wil ik uitzoeken of wij daar ook mogelijkheden toe hebben.”

Foto: Peter van Mulken

Tegen lunchtijd arriveerde de groep bij de ‘blauwe zusters’ (SSVM) waar zij een presentatie kregen over het leven, bidden en werken van de zusters. “Ik vond dat bijzonder”, zegt Tineke Heemskerk over het bezoek. “Het is daar druk in huis. De dag dat wij kwamen, was er ook een vormsel. De zusters organiseren activiteiten voor gezinnen en kinderen, en zijn voor daklozen in de wijk actief.”

“De hele dag staan de deuren open voor mensen in geestelijke nood”, licht Corinda toe. “Ze kunnen er een kopje koffie drinken en praten. Bijzonder vond ik het dat de zusters die daar werken en bidden jonge zusters zijn. Ze werken vanuit hun geloof en willen het geloof ook overbrengen. Ze willen de mensen die er komen, de jongeren, bij God brengen, zo zeggen ze het zelf. Mensen leren dat ze een hulpvraag ook mogen neerleggen bij God en ook hun hulp zoeken bij Hem.”

Foto: Peter van Mulken

Het derde en laatste bezoek van de projectentocht was aan de Engelstalige parochie Church of Our Saviour. Deze parochie brengt twee leefwerelden bij elkaar: de expats, die tijdelijk in Nederland zijn voor hun werk; en statushouders, voornamelijk uit Engelstalige gebieden in Afrika, die worden geholpen bij hun integratie in de Nederlandse samenleving. In de parochie wordt veel gekookt en gegeten met elkaar.

“Dat realiseer ik me echt door de projectentocht, dat eten verbindt”, zegt Tineke, “of het nu is met een soepmaaltijd, high-tea of een foodfair. Eten brengt mensen samen.” Corinda is het daarmee eens: “Bij de Church of Our Saviour zijn wel driehonderd vrijwilligers actief. Om de week koken zij voor 120 daklozen.”

“Ik was onder de indruk van hoe toegewijd mensen zich inzetten.”

Interessant vond Corinda dat de maaltijden meer waren dan samen eten: “Ze bedenken voedzame maaltijden waar veel handwerk aan te pas komt, zoals uien snijden en paprika’s. Gasten worden al eerder uitgenodigd om mee te helpen koken. Zo wordt het een middag vullend programma waarin je nog meer met elkaar in gesprek kunt gaan. Dat is fijn voor de gasten en voor de organisatie.”

“Ik was onder de indruk van hoe toegewijd mensen zich inzetten”, vertelt Tineke als ze terugblikt op de dag. “En met z’n allen met een bus mee, dat heeft ook iets”, zegt Corinda. “Het is leuk om met andere mensen van de caritas in gesprek te gaan en te horen wat er speelt. Je leert mensen kennen, en we hebben lijntjes gelegd om makkelijk contact te zoeken, wanneer we elkaar nodig hebben.”

• Klik op de foto hieronder om alle foto's van de projectentocht te bekijken.