Algemeen kader en concrete richtlijn voor beleggen

Parochies met eigen vermogen in de vorm van beleggingen zijn gehouden aan het beleggingsstatuut en de beleggingsrichtlijn van het bisdom Rotterdam. Het beleggingsstatuut geeft het algemene kader voor beleggen door parochies. De beleggingsrichtlijn werkt dit concreet uit en geeft aan hoe parochies kunnen beleggen. De beleggingsrichtlijn geeft onder meer aan dat beleggen alleen kan binnen een zogeheten defensief profiel.

Parochies zijn vrij in de keuze van de vermogensbeheerder, mits deze voldoet aan de geldende eisen van de Autoriteit Financiƫle Markten (AFM). Het bisdom heeft ten behoeven de parochies en PCI-en een mantelovereenkomst gesloten met een professionele vermogensbeheerder: InsingerGilissen (voorheen Lombard Odier). Via de samenwerking met InsingerGilissen is geborgd dat de beleggingen voldoen aan de eisen die het bisdom stelt in het kader van zorgvuldig beheer van het vermogen.

Wanneer parochies in gesprek gaan met de vermogensbeheerder van de parochie of beleggingsadviseur, moeten zij het beleggingsstatuut en de beleggingsrichtlijn volgen. Voor de samenwerkingsovereenkomst met de vermogensbeheerder hebben parochies een machtiging nodig van het bisdom.