Kadercursus Gebedsleider

Een gebedsleider is een lekengelovige die in staat is om op een kerkelijk verantwoorde en persoonlijk doorleefde wijze leiding te geven aan woord- en/of gebedsdiensten. De gebedsleider is een mens van persoonlijk gebed en met een doorleefde spiritualiteit geworteld in de Schrift, de traditie en het leergezag van de Kerk.

De gebedsleider verzorgt woord- en gebedvieringen in het kerkelijk jaar, zoals in liturgisch sterke tijden, op Oudejaarsavond, op gebedsdagen en in de Mariamaanden mei en oktober, op specifieke plaatsen of voor bijzondere groepen, waarbij te denken valt aan scholen (jeugd en jongeren) en instellingen van zorg en welzijn en rond afscheid en rouw, zoals bij condoleancebezoek, avondwake, aulavieringen bij uitvaarten, een gedachtenisviering of ‘Stille tocht’.

Een gebedsleider is een parochieel vrijwilliger, aangesteld door de pastoor met instemming van de bisschop.

Wanneer u een aanstelling tot gebedsleider wilt ontvangen, is de Kadercursus Gebedsleider een vereiste. De Kadercursus Gebedsleider wordt eens in de twee jaar gegeven en bestaat uit 15 bijeenkomsten. De eerste en de laatste bijeenkomst beslaan een hele zaterdag, de tussenliggende avonden duren van 19.30 uur tot 22.00 uur. Naast de cursusavonden en cursusdagen moet rekening worden gehouden met een flinke tijdsinvestering in de periode van augustus/september tot en met maart/april.

U kunt deelnemen aan de Kadercursus Gebedsleider nadat u door de pastoor van de parochie middels een motiverend schrijven bent aangemeld bij het bisdom (uiterlijk in maart voorafgaand aan het nieuwe cursusseizoen) en na een intakegesprek met de cursusleiding dat daarop volgt. In dat intakegesprek komt o.a. uw motivatie aan bod, uw ervaring en opgedane kennis, uw vaardigheden, gebedsleven en geloofsleven en kerkelijke betrokkenheid.

Pastoors kunnen nieuwe gebedsleiders aanmelden bij e.v.d.vaart@bisdomrotterdam.nl.