De sectie Pastoraat heeft als aandachtsvelden kerkopbouw, pastoraat, missionaire Kerk

De Pastorale Dienstverlening ondersteunt vrijwilligers en professionals die in of vanuit de Kerk actief zijn in het bisdom Rotterdam. De sectie Pastoraat ondersteunt parochies specifiek rond kerkopbouw, pastoraat, missionaire Kerk. Pastoraat is de zorg voor mensen vanuit het geloof in Jezus Christus. Drager van het pastoraat is de gemeenschap, gericht op individuen en groepen.

Wij helpen u graag:
  • bij de opbouw en uitbouw van kerkopbouw, pastoraat en missionaire Kerk
  • met toerusting en scholing van vrijwilligers
  • bij projecten
  • bij de keuze van materiaal

Voorbeelden van materiaal vindt u onder 'Documenten / Downloads' in het menu. Het materiaal is bedoeld voor gebruik in de eigen parochie. Bij de medewerker pastoraat kunt u navragen of een cursus door een bisdommedewerker verzorgd kan worden. Download ook diverse werkinstrumenten.

"Ik ben de goede herder" (Johannes 10, 14).

Cursus over dementie

De Pastorale Dienstverlening heeft een cursus van twee bijeenkomsten ontwikkeld die handvatten geeft aan vrijwilligers die vanuit de parochie zieken en ouderen bezoeken en dit willen blijven doen als bij deze mens de ziekte dementie zich ontwikkelt. De titel luidt: Ín Naam van Christus liefdevol bij de ander zijn. De cursus is zodanig opgezet dat pastorale beroepskrachten die zelf kunnen geven. Mocht ondersteuning toch nodig zijn, dan is een mailbericht naar de pastorale dienstverlening voldoende.

Downloads: