Activiteiten voor jeugd in het bisdom Rotterdam

Elk jaar worden er activiteiten georganiseerd voor jeugd in het bisdom Rotterdam. Het diocesane programma heeft een misdienaarsdag voor misdienaars en acolieten, de Vuurdoop voor vormelingen en diaconale activiteiten. Naast het aanbod in parochies zijn deze bisdombrede activiteiten een manier om nog meer leeftijdsgenoten te ontmoeten die ook bij de Kerk betrokken zijn.

Zie ook de agenda op deze website voor de data met de locaties. En meld je aan voor de nieuwsbrief jeugd & jongeren. Of voor de whatsapp-groep via jong@bisdomrotterdam.nl.

Misdienaarsdag

Alle misdienaars en acolieten die actief zijn in het bisdom Rotterdam worden uitgenodigd voor een jaarlijkse misdienaarsdag. Dit is een inspirerende en inhoudelijke dag. Aan het eind van de dag vier je samen de eucharistie. Bisschop Van den Hende is hoofdcelebrant in deze eucharistieviering.

Tijdens de dag gaan de misdienaars onder meer op speurtocht door de kerk. Voor de oudere misdienaars en acolieten is er een apart programma. Ook aan de begeleiders wordt gedacht. Voor hen wordt een workshop/catechese over een inhoudelijk onderwerp aangeboden.

Vuurdoop

De Vuurdoop is een dag vol vuur, actie, geloof en ontmoeting voor jongeren die dit jaar gevormd worden of gevormd zijn. Een feestelijke dag: om elkaar en de bisschop te ontmoeten en om samen met andere jongeren Kerk te zijn. De dag vindt plaats in de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal in Rotterdam.

De Vuurdoop is echt iets voor jou! Je kunt de toren van de kathedraal beklimmen, de heiligen in de gewelven ontmoeten en er is theater. Ook ga je in gesprek met inspirerende mensen in de interactieve ontmoeting. De begeleiders en ouders ontmoeten op dat moment de bisschop of één van de vicarissen voor een geloofsgesprek.

De Vuurdoop vindt plaats op de zaterdag voor Pinksteren. Zie de agenda op deze website voor meer informatie over de volgende Vuurdoop.

DiaconAction

Het woord DiaconAction bestaat uit twee woorden: diaconie en actie. Diaconie is vanuit je geloof mensen helpen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Meedoen met DiaconAction is eenvoudig. Prik met je jongerengroep een datum in november of december. Dit is de actieperiode. Bedenk een leuke actie en werk jullie idee verder uit. Om inspiratie op te doen kun je lezen wat andere groepen op touw hebben gezet.

Ga naar de facebookpagina van DiaconAction. Daar zie je welke jongeren nog meer meedoen en wat zij als actie hebben bedacht: facebook.nl/diaconaction. jong@bisdomrotterdam.nl.

M25

Door concrete vrijwilligersactiviteiten zien en voelen wat het inhoudt om iets te kunnen betekenen voor mensen die het moeilijk hebben in onze samenleving. Dat is M25 voor jongeren (12-18 jaar). Iets doen voor de armere mensen in de samenleving heeft vanuit het geloof te maken met Matteüs 25: wie iets doet voor de minsten, doet iets voor Christus. In het Matteüs evangelie staan zes werken van barmhartigheid (Matteüs 25, 31-46). Daar is de doden begraven bijgekomen (naar Tobit 1, 17) en paus Franciscus heeft er een achtste aan toegevoegd. Dit zijn ze alle acht:

• De hongerigen spijzen
  • De dorstigen laven
  • De naakten kleden
  • De vreemdelingen herbergen
  • De zieken verzorgen
  • De gevangenen bezoeken
  • De doden begraven
  • De zorg voor het gemeenschappelijk huis (= de schepping)

Kenmerkend voor M25 is dat er naast praktische activiteiten veel ruimte is voor gezamenlijke planning en reflectie. In Bisdom Rotterdam zijn verschillende M25-groepen actief. Alle groepen zijn te vinden in een overzicht. Om het jaar ontmoeten zij elkaar op de manifestatie 'M25 goes...'.

Meld ook jouw groep aan bij de Pastorale Dienstverlening.

Zelf een nieuwe M25-groep starten? Je vindt bij 'downloads/projecten' onder meer een stappenplan, het standaard M25-logo en het ontwerp voor affiche en folder. Kijk ook eens op de facebookpagina ‘M25 bisdom Rotterdam’.