Bisdom Rotterdam Activiteiten

zondag 14/05/2023

Liduinaprocessie

Op zondag 14 mei zal de Liduinaprocessie door de straten van Schiedam trekken. De rector van de Liduinabasiliek, vicaris Henri Egging, nodigt iedereen van harte uit om deel te nemen aan deze processie. De jaarlijkse Liduinaprocessie is een jonge traditie die begon bij het 25-jarig jubileum van de kerk van Sint Liduina en Onze Lieve Vrouw Rozenkrans als basiliek.

Basiliek van de heilige Liduina en onze lieve vrouw Rozenkrans
Singel 104, 3112 GS Schiedam

Het Liduinafeest wordt jaarlijks gevierd op de zondag voor Hemelvaartsdag. De ‘eigenlijke’ feestdag van Liduina volgens de liturgische kalender is 14 juni.

Programma

Om 10.00 uur begint het Liduinafeest met een feestelijke eucharistieviering in de basiliek van de H. Liduina en Onze Lieve Vrouw van de Rozenkrans. Aansluitend is er koffie/thee (en gelegenheid een zelf meegebrachte lunch te gebruiken) in parochiezaal De Wilgenburg en zijn er rondleidingen in de basiliek.

’s Middags zal de processie met de relieken van de heilige Liduina door de straten van Schiedam trekken. De processie begint om 14.00 uur met een kort gebedsmoment in de Liduinabasiliek. De processie trekt langs plaatsen uit het Leven van de heilige Liduina en plaatsen uit de devotie tot deze heilige (onder andere de Grote of Sint Janskerk, het Weeshuis en Huis te Poort). In de Grote Kerk zal een oecumenische gebedsdienst plaatsvinden.

De processie wordt in de basiliek afgesloten met een korte vesperdienst met de broederschap van Sint Liduina (om circa 16.00 uur). Daarna staat in parochiezaal De Wilgenburg voor elke deelnemer soep en een broodje klaar.

Beeld van de heilige Liduina in de basiliek in Schiedam. (Foto: Bisdom Rotterdam)