Meet & greet Kerkbalans: persoonlijk en concreet communiceren

Door: Bisdom dinsdag 14 november 2017
          Kerkbalans kan het hele jaar door aandacht krijgen

“Geef Kerkbalans het hele jaar door aandacht. Doe het samen en maak er iets moois van.” Met deze woorden vat Ad Sosef aan het eind van de avond de meet & greet samen die het bisdom op 8 november organiseert over Kerkbalans en communicatie. Ad Sosef is Kerkbalans consulent. Hij geeft tips en spreekt deze avond over verdere verbetering van de actie Kerkbalans. Daphne van Roosendaal is medewerker ambtelijke communicatie bij het bisdom. Zij geeft tips voor verdere verbetering van de communicatie.

Een van de tips op de meet & greet is: zichtbaarheid. Zorg dat de actie Kerkbalans het hele jaar door zichtbaar is. Dat kan door vooruit te blikken op de actie. Belangrijk is ook terug te koppelen over de resultaten. Het bisdom helpt parochies dit jaar bij het zichtbaar maken van Kerkbalans via maandelijkse artikelen voor het parochieblad. Deze worden aangeboden op de website bisdomrotterdam.nl. Met parochies die dat wilden, zijn opnames gemaakt voor een korte Kerkbalansvideo, waarin de parochie mensen oproept een bijdrage te geven aan de actie Kerkbalans. De filmpjes worden de komende tijd gemonteerd en beschikbaar gesteld.

Daphne van Roosendaal vertelt in een korte inleiding dat zichtbaarheid ook te maken heeft met het in beeld brengen van mensen die een bijdrage geven. In de folder of de Kerkbalans brief kunnen parochies een parochiaan in beeld brengen en laten uitleggen waarom hij of zij een bijdrage geeft. “Dat is ‘sociaal bewijs, dat mensen aanmoedigt ook een bijdrage te geven”, aldus Van Roosendaal. “Zien geven, doet geven.”

“Het persoonlijk en concreet maken van de Kerkbalansbrief kan door goede voorbeelden te noemen en deze aanschouwelijk te maken.”

Een andere tip is persoonlijke en concreet communiceren. “Maak gebruik van een persoonlijke aanhef en segmenteer doelgroepen.” Ad Sosef benadrukte daarvoor al dat een goede actie Kerkbalans staat of valt met een up-to-date ledenadministratie. “Gelukkig blijft de koppeling met de Sila. De nieuwe automatisering biedt ook goede kansen. De ledenadministratie wordt namelijk gebruiksvriendelijker en makkelijker.” Het persoonlijk en concreet maken van de Kerkbalansbrief kan door goede voorbeelden te noemen en deze aanschouwelijk te maken. Daphne laat een brief zien van een parochie uit het bisdom, die schrijft over onderhoudswerkzaamheden aan de gevel van de kerk. Een fotootje toont de kraan die voor de kerk staat en bezig is met de werkzaamheden.

Daarna gaan de veertig deelnemers uiteen in drie groepen. Onder leiding van Daphne van Roosendaal, Emy Jansons en Kerkbalans consulent Jan den Boer spreken ze over een wervende boodschap, de Kerkbalans brief en praktische ervaringen in de parochies. Er wordt uitgewisseld over ervaringen met het vernieuwen van de actie Kerkbalans in de parochies: Wat werkt wel en wat werkt niet? Hoe zorg je voor een goede, concrete boodschap? En hoe vertaal je dat naar een brief? Hoe komt het dat iets in de ene parochie wel slaagt en in de andere parochie minder of niet? Wat zou je komend jaar nieuw of anders op kunnen pakken, zoals bijvoorbeeld het persoonlijk bezorgen van de brieven?

Ad Sosef sluit de avond af met een kort plenair gesprek en het aanbod dat parochies ook dit jaar tips en verbetersuggesties kunnen krijgen voor hun Kerkbalansbrief. Ze kunnen hiervoor contact opnemen met de Kerkbalans consulenten. Parochies kunnen hen benaderen voor allerhande vragen over Kerkbalans en voor suggesties bij het oplossen van mogelijke knelpunten.