Jaar van het Woord van God

Foto: Ramon Mangold

Diocesaan themajaar 2020

Zondag 26 januari 2020 werd in de Rooms-Katholieke Kerk voor de eerste keer de Zondag van Gods Woord gevierd op initiatief van paus Franciscus. In het bisdom Rotterdam startte op deze dag een themajaar: het Jaar van het Woord van God. Dit diocesane themajaar duurde tot Kerstmis 2020. De paus heeft bepaald dat elk jaar de derde zondag van de Tijd door het Jaar wordt gewijd aan de viering, de overweging en de verspreiding van Gods Woord. Wanneer we spreken over het Woord van God, dan gaat het niet alleen over de Heilige Schrift, maar ook over de persoon van Jezus Christus, het vleesgeworden Woord van God. Daarom mondde het Jaar van het Woord van God in het bisdom uit in het hoogfeest van Kerstmis.

• Gebedsweek voor de Eenheid en Zondag van het Woord van God

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 05 januari 2023

“Organiseer van 15 t/m 22 januari 2023 de Week van gebed voor eenheid.” Die oproep deed onder meer de Raad van kerken eind 2022. De Week van gebed voor de eenheid is een internationaal en oecumenisch initiatief. Elk jaar worden de teksten door een andere groep in een ander land voorbereid onder gezamenlijke verantwoordelijkheid van de Wereldraad van Kerken en de Pauselijke Raad voor de Bevordering van de Eenheid.

• Nieuwe composities voor de antwoordpsalm in de liturgie

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 16 september 2022

In het verlengde van het diocesane Jaar van het Woord van God (2020) worden in opdracht van het bisdom Rotterdam nieuwe composities gemaakt voor het zingen van de antwoordpsalm in de liturgie. Marc Schaap en Richard Bot coördineren dit project vanuit het bisdom. Beiden zijn ook betrokken bij de NSGV. Op 8 oktober wordt tijdens een ‘scratchdag’ een deel van de nieuwe composities ingestudeerd.

• De Bijbeltentoonstelling was in Bodegraven en is nu in Schiedam

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 15 juli 2022

In het diocesane Jaar van het Woord van God (2020) maakte het bisdom de bijbeltentoonstelling ‘De Bijbel rond’. Deze reist sindsdien door parochies in het bisdom. De afgelopen maanden waren de panelen opgesteld in de kerk in Bodegraven en ze staan nu in Schiedam.

• Bijbel-expo: “Het bracht echt iets in gang”

Door: Bisdom Rotterdam maandag 27 september 2021

Deze zomer was de pop-up bijbeltentoonstelling ‘De Bijbel rond’ te zien in de kerken in Oudewater en Woerden. Janneke Stam is pastoraal werkster in de parochie Pax Christi. Zij vertelt over de ervaringen in de parochie.

• Bijbel-expo op school: we willen onze katholieke identiteit uitstralen

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 23 april 2021

Leerlingen van het Sint-Maartenscollege in Voorburg lopen deze dagen de kleurige panelen tegemoet van de pop-up bijbeltentoonstelling als ze hun school binnengaan. De Bijbel-expo van het bisdom Rotterdam werd met open armen ontvangen op deze school die haar katholieke identiteit graag wil uitdragen.