Diocesane ontmoetingsdag bedevaarten - Samen op weg in en vanuit het bisdom

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 22 februari 2024

Foto: Ramon Mangold

Het bisdom organiseert een breed programma in 2024 rond bedevaarten in en vanuit het bisdom

Dit najaar vindt een bisdombrede ontmoetingsdag plaats voor vrijwilligers van bedevaarten. De dag wordt gehouden op zaterdag 23 november (10.00 - 15.00 uur). De ontmoetingsdag is onderdeel van een breder programma in 2024 rond bedevaarten in en vanuit het bisdom.

“Voor ons als gelovigen is het steeds weer nodig een verdiepingsslag te maken”, zegt bisschop Van den Hende. Al vele jaren is het bisdom Rotterdam daarom vertrouwd met themajaren. Sinds 2012 zijn er op initiatief van bisschop Van den Hende diocesane themajaren geweest. Ook werd aangesloten bij themajaren van de Wereldkerk.

Met het oog op 70 jaar bisdom (2026) krijgt de opdracht van (nieuwe) evangelisatie aandacht, met Maria, moeder van Jezus en moeder van de Kerk, als voorbeeld en voorspreekster. Ondertussen nodigt de Wereldkerk uit tot een Heilig Jaar (2025) en heeft paus Franciscus als voorbereiding daarop een jaar van gebed afgekondigd (2024). Bovendien mag het bisdom Rotterdam de komende maanden de relieken van de heilige Bernadette Soubirous verwelkomen (9-12 april) en daarna ook de relieken van de heilige Theresia van Lisieux (24 mei - 17 juni).

Bisschop Van den Hende heeft een kleine werkgroep gevraagd de activiteiten te coördineren in hun onderlinge samenhang. “Er is een veelheid van thema’s, schrijft deze werkgroep in een brief die deze week is verstuurd. “Maar er is ook een rode draad en dat is: bedevaarten.”

“Een bedevaart is een tocht van gebed, van ontmoeting met God en met elkaar.”

“Een bedevaart is een tocht van gebed, van ontmoeting met God en met elkaar. We worden letterlijk en figuurlijk opgeroepen om in beweging te komen vanwege ons geloof”, aldus de werkgroep. “Een bedevaart kan ons veel brengen: persoonlijk en als (parochie)gemeenschap. En zo kunnen bedevaarten helpen om met elkaar de verdiepingsslag te maken, waar de bisschop toe oproept.”

De relieken van de H. Bernadette komen al in april naar het bisdom. Daarom is het programma voor die dagen al ver ingevuld. De werkgroep nodigt iedereen van harte uit om deel te nemen aan de activiteiten. Ook zijn er heel veel mogelijkheden om mee te helpen bij programma.

“Samen mogen we als Kerk van Rotterdam de relieken van de heilige Bernadette verwelkomen. Uw hulp tijdens deze dagen is zeer gewenst en ook hard nodig”, benadrukt de werkgroep. Er worden vrijwilligers gezocht die in deze dagen biddend en wakend aanwezig willen zijn bij de reliekschrijn, of die mee willen helpen op een andere manier.

De diocesane werkgroep bedevaarten bestaat uit

• Diaken Henk van Zoelen (vertegenwoordiger bisdom in het Landelijk Platform Bedevaarten)
  • Pastoor Marc Leroy a.a. (parochie Tous les Saints)
  • Zuster Maria Nadiya Beznadiynych SSVM (St. Antoniuskapel, Boskantkerk)