FOTOVERSLAG “Lourdesdag” in Rotterdam

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 12 april 2024

Foto’s: Bisdom Rotterdam

Een dag met alle elementen van Lourdes en ziekenzegen met het Allerheiligste

Op donderdag 11 april werd er een “Lourdesdag” gehouden in de kathedraal in Rotterdam. Parochies en bedevaartgroepen in de parochies waren uitgenodigd voor deze dag rond de relieken van de heilige Bernadette. Bisschop Van den Hende nam deel aan de middag. Hij leidde het gebed in de middag. Daarbij was er een moment van aanbidding van het allerheiligst Sacrament, waarmee de gelovigen daarna ook werden gezegend.

Plebaan Michel Hagen heet alle bedevaartgangers deze ochtend welkom bij de eucharistieviering, waarmee de dag opent. Enkele priesters concelebreren, zoals pater Marc Leroy a.a. van de Franstalige parochie in Den Haag (Tous les Saints). Hij verzorgt deze ochtend de homilie. Hij preekt over de liefde van God en bekering. Over genezing naar ziel en lichaam. “De grootste genezing is die van ons hart. Paus Franciscus zegt: met uw hart in duizend stukken zal er nooit vrede zijn op aarde. Vrede begint met heling van je hart. Met genezen willen worden door Jezus Christus. En als Hij je dan heeft genezen, zeg dan: Heer, U hebt dit gedaan voor mij, ik bekeer mij tot U. Ik zal een echte leerling van U zijn en leren hoe ik moet dienen, hoe ik moet bidden.”

Pater Marc Leroy a.a. verzorgt de homilie.

Johan Herrenberg en Roseriet Kerklaan zijn met een groep pelgrims uit Delft gekomen. “Ik ben hier omdat Maria voor mij heel belangrijk is”, vertelt Johan. Hij was nog niet in Lourdes en noemt vandaag met een knipoog een “generale repetitie”. “Het gebeurt eigenlijk nooit dat Lourdes hierheen komt in plaats van dat jij naar Lourdes moet. En ik was deze week ook nog eens vrij. Dus ik heb van de kans gebruik gemaakt. Ik ben sinds 2014 katholiek. Ik vind dit een mooie gelegenheid om mijn geloof te voeden.”

Roseriet is wel al twee keer naar Lourdes geweest. “Het is bijzonder om vandaag hier te zijn”, ervaart ze. “Gewoon weer even bij Maria komen, samenkomen bij de reliek van Bernadette voor steun en kracht. Het voelt als een omarming. Maria sluit haar armen om je heen en geeft kracht en steun. Ze geeft troost. Je kunt je zorgen, je verdriet, je grote en kleine problemen bij haar kwijt. Vaak merk je op een later moment dat er iets van een oplossing komt.”

Johan Herrenberg en Roseriet Kerklaan zijn uit Delft gekomen.

“Maria is voor mij een weg naar Christus. Maria is onze geestelijke moeder”, vertelt Johan. “Zij is ons aller moeder. Dat is belangrijk. Want het maakt ons allemaal tot broers en zussen, tot broeders en zusters over de hele planeet. De wereld gaat ten gronde aan verdeeldheid. We hebben allemaal één Vader. Maar met Maria hebben we ook samen één moeder.” De viering was een belevenis. “Ik was in vuur en vlam”, vertelt Johan. Hij was lector tijdens de eucharistieviering. “Die vraag kwam vanochtend kort voor de viering. In de parochie ben ik ook lector. Dus dat was geen probleem. Het was een mooie tekst: Jesaja 60 over het licht van de Heer.”

“Bernadette is een mens zoals wij. En ze is heilig”, vervolgt hij. “De heiligen zijn ‘kampioenen van het geloof’. Ze leven het geloof voor. Ze kunnen ons kracht geven om standvastig te zijn in deze wereld die op ons op een ander pad wil brengen. Bernadette is een toonbeeld van trouw. Ze bleef trouw aan de vrouw die ze had ontmoet en liet zich niet op een ander spoor brengen toen mensen haar niet geloofden. Daar moet je moed voor hebben en sterk voor zijn. Bernadette was sterk en kan ons kracht geven. Onze Lieve Heer had weerstand, maar zij ook.”

Na de ontmoeting met gelegenheid om de eigen meegebrachte lunch te eten werd de middag vervolgd met het zingen van Marialiederen. Dit gebeurde onder leiding van het koor Deo Sacrum uit Poeldijk. Zij zongen ook tijdens de eucharistieviering in de ochtend.

Daarna leidde bisschop Van den Hende het gebed (lof) met ziekenzegen. Er was aanbidding van het allerheiligst Sacrament. Diaken Henk van Zoelen en zuster Maria Nadiya SSVM baden voor bij de “aanroepingen van Maria”. Er werd gelezen uit het evangelie van Marcus, waarin wordt verteld hoe men allen die lijdend of bezeten waren naar Jezus bracht en dat Jezus velen genas en tal van geesten uitdreef (Marcus 1, 29-34). Daarna hield de bisschop een korte overweging.

In zijn overweging preekt de bisschop over Bernadette en Maria: “Hoe meer harten zich geven aan die blijde boodschap, hoe meer harten zich openen in navolging van Maria en Bernadette, in die mate zal ook de liefde van Christus steeds meer heersen in onze wereld. Niet om te onderdrukken, maar om te bemoedigen. Niet om te oordelen, maar om zoveel mogelijk mensen in de liefde van God en zijn barmhartigheid in te sluiten.”

De hele avond was de kathedraal nog open voor persoonlijk gebed. Ook kwamen ’s avonds nog veel mensen samen voor de Sing-in rond Marialiederen (19.30-21.30 uur) m.m.v. het kathedrale koor IHSE. Deze avond werd geleid door kerkmusicus Marc Schaap, dirigent van het koor van de kathedraal, samen met zuster Maria Nadiya Beznadiynych SSVM die bij de liederen over Maria vertelde. De kathedraal sloot om 22.00 uur.

Korte video van de zegening met het allerheiligst Sacrament:

Foto's van de Sing-in en de Lourdesdag: