Nieuwe reeks mediavieringen vanuit Roelofarendsveen

Door: Bisdom dinsdag 13 december 2016

“Ik was verrast toen de vraag werd gesteld,” vertelt pastoor Jack Glas. Met de Petruskerk in Roelofarendsveen is hij vanaf komend jaar gastheer voor de mediavieringen vanuit het bisdom Rotterdam. De Petruskerk is onderdeel van de parochiefederatie HH. Clara en Franciscus.

“Weet de KRO wel dat we een heel modern kerkgebouw hebben? Dat was mijn eerste reactie. Het is een hele mooie kerk, maar hij is heel anders dan de neogotische gebouwen die je vaak op tv ziet. Maar dat was geen probleem en juist goed, omdat daaruit blijkt dat er verschillende kerkgebouwen zijn.”

Het pastoraal team ziet het als een mooie uitdaging: “Het is een prachtige manier om als parochie naar buiten te treden, vinden we. Daarbij komt, dat heel veel parochianen op zondag de mis op tv kijken. Op deze manier kom je als hun eigen kerk in de huiskamer.”

Pastoor Jack Glas: "Mensen vinden het een eer dat onze kerk op tv komt."

“Ook vrijwilligers waren enthousiast,” vertelt de pastoor. “Ze hebben de mediavieringen omarmd. Heel veel mensen vinden het een eer dat onze kerk op tv komt. Het is iets van henzelf, dat bekend wordt. Ook de koren zien het als een mogelijkheid om naar buiten te treden.” De mediavieringen vanuit het bisdom worden uitgezonden door de KRO in samenspraak met de bisschop. Medewerker kerkmuziek Marc Schaap ondersteunt de parochie waar het gaat om de koren en de muziek.

Alles wordt strak geregisseerd. Jack Glas: “Er zijn precies 58 minuten voor de viering. De timing is heel erg belangrijk.” Het betekent ook dat de preek vanwege de ondertiteling vooraf op papier moet worden gezet. Dat zal even wennen zijn voor de pastoor die normaal aan de hand van enkele steekwoorden uit het hoofd preekt.

Binnenkort komt de KRO naar Roelofarendsveen om te kijken hoe de camera’s geplaatst kunnen worden. De eerste uitzending is op zondag 5 februari. De medewerkers van de KRO melden zich die ochtend al om 6.00 uur bij de kerk. Tot 8.00 uur installeren ze het licht en geluid. Dan volgt van 8.15 uur tot 10.00 uur een repetitie. Om 10.30 uur begint de mis en de uitzending op tv.

De afgelopen jaren werden de mediavieringen verzorgd vanuit de St.-Willibrorduskerk (Bodegraven) en de kerk H. Jacobus de Meerdere (Den Haag) door pastoor Dick van Klaveren en pastor Van der Helm. Zij waren op zondag 11 december te gast in het Geloofsgesprek en keken met Leo Fijen terug op deze periode.