Parochies in het bisdom verwelkomen reliek H. Theresia - Leiden

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 02 mei 2024

Theresia vlak voor haar intrede in het klooster. (Foto: Wikipedia)

De relieken van de heilige Theresia van Lisieux zijn in de periode van 24 mei t/m 16 juni in verschillende parochies in het bisdom Rotterdam (zie onderaan deze pagina). In Leiden verwelkomt de parochie HH. Petrus en Paulus de relieken van 1 t/m 5 juni in de verschillende kerken van de parochie. Een interview met pastoor Jeroen Smith.

Hoe bijzonder is de ontvangst van de reliek van Theresia van Lisieux?

“Theresia is een bijzondere persoon. We leven 125 jaar na haar sterven en vorig jaar was het 150 jaar na haar geboorte. In die vele jaren zijn er verschillende ‘golven’ geweest van aandacht voor Theresia. In de eerste ‘golf’, begin vorige eeuw, herontdekten mensen door haar geschriften de barmhartige liefde van God. In de jaren ‘50 en ’60 komt zij als persoon in de belangstelling. Haar geschriften worden dan ook voor het eerst helemaal uitgegeven en men ontdekt dat Theresia ontzettend realistisch is, zoals ze schrijft over haar weg met Christus en haar zoeken in wat de naastenliefde is in de kleine communiteit waarin ze leefde, met soms heel ingewikkelde karakters. En nu zitten we eigenlijk weer in een nieuwe golf, nadat zij in 1998 tot kerklerares is verklaard. Ze heeft onze tijd veel te bieden. We leven in een prestatiemaatschappij, maar Theresia zegt: het gaat er niet om grootste dingen te presteren, maar om op jouw plek je roeping te leven, en dat elke dag maar proberen met Christus zo goed mogelijk te doen. Het lijkt erop dat Theresia de wereld in telkens nieuwe situaties steeds weer dingen aanreikt.”

“Ze was vijftien toen ze intrad in het klooster en stierf toen ze vierentwintig was. In die korte tijd heeft zij een heel grote wijsheid ontvangen in het religieuze leven en in het gemeenschapsleven van het klooster. Ze is door Christus zelf gevormd tot iemand met een groot hart voor iedereen. Omdat ze zelf haar zwakheid leert kennen, bidt ze voor iedereen op de wereld en uiteindelijk voor de grootste zondaars het meest. Ze heeft te maken gekregen met een duisternis, als een delen in de weg die Christus zelf is gegaan aan het kruis. Ze aanvaardt dat ze in die donkerte zal blijven, zolang als Hij dat wenst. En het is eigenlijk ook in die houding dat ze uiteindelijk sterft.”

“Het lijkt erop dat Theresia de wereld in telkens nieuwe situaties steeds weer dingen aanreikt.”

Wat biedt de parochie aan op de dagen dat de reliek in Leiden is?

“Er is in haar hele korte leven zoveel gebeurd dat haar heel bijzonder maakt, dat het de kunst is om te kiezen uit deze enorme rijkdom om mensen aan te bieden. Het programma biedt iets voor verschillende groepen rond verschillende thema’s. Op zaterdagochtend 1 juni is er een eucharistieviering en een gebedsuur voor de missionaire parochie. Die mis staat in het teken van de evangelisatie, omdat Theresia patroon is van de missie is geworden. Ze heeft het klooster nooit verlaten, maar ze heeft altijd gebeden en geofferd voor de missionarissen. Ze laat zien hoe belangrijk gebed is voor de missie van de Kerk. Er is ook een programma voor de kinderen en ’s middags stellen we de reliekschrijn op in de kerk in het centrum van de stad, waar altijd veel mensen binnenkomen.”

“Theresia heeft op een gegeven moment gezegd dat ze de hele wereld rond wil reizen. Daarom vonden we het passend om haar reliek alle kerken in de parochie te laten bezoeken. In vier dagen wordt de reliekschrijn verwelkomd in acht kerken en ook in het verzorgingshuis Roomburgh. Er zijn banners die informatie geven. Er zijn inleidingen en soms is ook gewoon de kerk extra open, zodat mensen kunnen komen voor gebed. Er zal een sacramentsprocessie zijn waarin de reliekschrijn wordt meegedragen en een avond voor de Engelssprekende gemeenschap. Speciaal voor ouders is er een avond over de ouders van Theresia, die ook heilig zijn verklaard.”

“Voorafgaand aan de komst van de reliek is er op de woensdagavonden 15, 22 en 29 mei ook drie keer een bijeenkomst van een uur over het leven en de spiritualiteit van Theresia, haar teksten en haar betekenis voor nu. Wij leven in een wereld met heel veel impulsen. Theresia laat ons zien hoe gevuld een leven in de beslotenheid van een klooster kan zijn. Hoezeer Christus het leven kan vullen. En haar geloofsweg is heel concreet, de stappen die ze daarin zet, de naastenliefde die ze probeert te beleven in de kleine gemeenschap van het klooster.”

Ontvangst reliek H. Theresia 24 mei - 16 juni

Iedereen is van harte uitgenodigd in de verschillende kerken waar de reliek van Theresia wordt ontvangen.

Foto: Bisdom Rotterdam