Start rondgang reliek heilige Bernadette in Nederland

Door: Bisdom Rotterdam & Katholiekleven.nl maandag 01 april 2024

De rondgang van de reliek van de heilige Bernadette begon in Maastricht. (Foto: Ramon Mangold)

Het bisdom Rotterdam ontvangt de relieken van 9 t/m 12 april

Op maandag 1 april (Tweede Paasdag) begon in Maastricht de rondgang van de reliek van de heilige Bernadette. De reliek reist de komende tijd door Nederland. Van 9 t/m 12 april is de reliek in Rotterdam in de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal.

In Maastricht werd de reliek van Bernadette na een eucharistieviering in de Onze Lieve Vrouwebasiliek meegedragen in een processie door de binnenstad. Op Katholiekleven.nl is een fotoverslag geplaatst. In overleg met fotograaf Ramon Mangold stelt katholiekleven.nl drie foto’s beschikbaar voor parochiebladen en parochiewebsites. De foto’s kunnen worden gedownload vanaf katholiekleven.nl.

Het programma van de ontvangst van de relieken in Rotterdam is opgenomen in de agenda op deze website. Iedereen is van harte welkom op 9 t/m 12 april in de kathedraal in Rotterdam!

Programma in Rotterdam

Zie voor meer informatie en om aan te melden de agenda op deze website.

Programma dinsdag 9 april

• 9.30 uur Eucharistieviering in afwachting van de relieken
  • 10.00-10.30 uur Verwachte aankomst van de relieken en ontvangst met een kleine ceremonie
  • 10.30-12.00 uur Kathedraal gesloten
  • 12.00-19.30 uur Openstelling kathedraal, stil gebed
  • 19.30-21.30 uur Inleiding voor alle belangstellenden; “Lourdes en andere verschijningen van Maria. Wat is haar rol bij de (nieuwe) evangelisatie? (door pastoor Jeroen Smith)

Programma woensdag 10 april

• 9.30 uur Openstelling kathedraal, eucharistieviering
  • 10.00-13.30 uur Stil gebed
  • 14.00-17.00 uur Eucharistieviering met ziekenzegening en ontmoeting, speciaal voor ouderen en zieken
  • 17.00-19.30 uur Openstelling kathedraal, stil gebed
  • 19.30-21.30 uur Impulsbijeenkomst redacties parochiebladen en -websites
  • 20.00 uur Kathedraal gesloten

Programma donderdag 11 april

• 10.00 uur Openstelling kathedraal
  • 10.30 uur “Lourdesdag” voor parochies en bedevaartgroepen in de parochies, waaraan ook bisschop Van den Hende in de middag deelneemt. Alle onderdelen van een dag in Lourdes komen samen op deze dag.
  • 17.00-19.00 uur Openstelling kathedraal, stil gebed
  • 19.30-21.30 uur Sing-in Marialiederen en ontmoeting
  • 22.00 uur Kathedraal gesloten

Programma vrijdag 12 april

• 9.30 uur Openstelling kathedraal, eucharistieviering
  • 10.00-15.00 uur Stil gebed
  • 15.00-16.00 uur Kruisweg van Lourdes
  • 16.00-19.30 uur Openstelling kathedraal, stil gebed
  • 18.00 uur Jongerenprogramma, avondprogramma voor jongeren, waaraan ook bisschop Van den Hende deelneemt
  • 24.00 uur Kathedraal gesloten

DONDERDAG “Lourdesdag”

Pastoor Marc Leroy a.a. (lid van de diocesane werkgroep bedevaarten) nodigt iedereen uit voor een dag Lourdes in Rotterdam:

VRIJDAG Jongerenprogramma met lichtprocessie

Zuster Maria Nadiya SSVM nodigt jongeren uit voor het jongerenprogramma op vrijdagavond! Zuster Maria Nadiya SSVM is lid van de diocesane werkgroep bedevaarten.