Vele honderden mensen bezochten ‘Lourdes aan de Maas’

Door: Bisdom Rotterdam maandag 15 april 2024

Een vrijwilliger schenkt Lourdeswater op de middag voor zieken en ouderen. (Foto’s: Bisdom Rotterdam)

De inzet van veel vrijwilligers maakten de ontvangst van de reliek mee mogelijk

Van 9 t/m 12 april verwelkomde het bisdom Rotterdam de reliek van de heilige Bernadette in de kathedraal. Op zaterdagochtend 12 april werd de reliekschrijn in alle vroegte opgehaald voor de volgende etappe in de rondgang door alle zeven Nederlandse bisdommen. Volgende halte: Bolsward (bisdom Groningen-Leeuwarden).

De kathedraal in Rotterdam verwelkomde deze dagen bij de eucharistievieringen naar schatting 1.500 mensen. Buiten de vieringen waren er voortdurend bezoekers in de kathedraal voor persoonlijk gebed bij de reliekschrijn. Er werden deze dagen 1.500 kleine kaarsjes gebrand en ruim 450 noveenkaarsen. Aan de lichtprocessie op vrijdagavond deden 400 mensen mee.

In totaal 50 vrijwilligers maakten de ontvangst van de reliek mee mogelijk. Daarnaast verleenden ook verschillende koren hun medewerking. In een korte videoboodschap die aan hen is verstuurd heeft bisschop Van den Hende hen zeer bedankt. Zonder de inzet van vrijwilligers uit de kathedraal en andere parochies was de ontvangst van de reliek van de heilige Bernadette niet op deze manier mogelijk geweest.

Op de drukke en op rustige momenten zorgden de vrijwilligers er met elkaar voor dat heel veel mensen even thuis konden zijn in ‘Lourdes aan de Maas’, even thuis bij Bernadette in Rotterdam. Vrijwilligers schonken koffie, hadden een luisterend oor, hielpen mee bij het uitdelen van Lourdeswater, waren biddend aanwezig en hielpen mee in de liturgie. Voor en achter de schermen is veel werk verzet.

“We kijken terug op een heel erg mooie week”, zegt de diocesane werkgroep die de ontvangst van de relieken coördineerde. “In de dagen waarin we samen waren rondom de relieken is veel gebeden en gezongen, zijn veel verhalen gedeeld en konden we echt merken dat Lourdes dichtbij ons was. Voortdurend brandden er kaarsjes bij de reliekschrijn en bij Maria. En bij de lichtprocessie op vrijdagavond droegen we met honderden mensen het licht door de straten van Rotterdam.”