Vier stappen op weg naar Roepingenzondag 2024

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 28 februari 2024

Glas-in-loodraam in de kapel van Vronesteyn. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Oriëntatiedag, online bijeenkomst, ontmoeting van ambassadeurs en Roepingenzondag in het bisdom

Roepingenzondag wordt dit jaar gehouden op 21 april. Rector Broeders van Vronesteyn schrijft in een brief die aan pastorale beroepskrachten is verstuurd: “De zorg voor de roepingenpastoraal in ons bisdom gaat ons allemaal aan. De komende periode gaan we samen op weg naar Roepingenzondag.”

“Wat vraagt God van mij?” zal het thema zijn van Roepingenzondag 2024. “Met deze bijzondere vraag mogen we aan de slag”, aldus rector Broeders. In zijn brief vraagt hij aandacht voor de Oriëntatiedag op zondag 17 maart: “Deze dag is heel bijzonder bedoeld voor mannen (18-45 jaar) die een roeping ervaren tot het priesterschap of diaconaat. Zij kunnen op deze dag, ook als zij nog niet deelnemen aan ‘Kom en zie’, in gesprek over hoe je je roeping kunt onderzoeken en over de diocesane roeping van priesters en diakens in relatie tot de parochies in het bisdom.”

“Kom en zie” is het onderscheidingsjaar voor mannen die nadenken over hun roeping en daarbij ook de mogelijkheid van het priesterschap of diaconaat openhouden. Rector Broeders: “Een zestal mannen neemt er nu aan deel en gaat die zoektocht. We zien al vruchten van het ‘Kom en zie-jaar’. Ook voor Vronesteyn als opleiding, want uit het eerste ‘Kom en zie-jaar’ meldden zich twee studenten voor de priesteropleiding van het bisdom, die nu studeren in het eerste jaar.”

Om pastorale teams meer informatie te geven over “Kom en zie” is er op donderdagmiddag 7 maart voor hen een online bijeenkomst (15.30-16.30 uur). Rector Broeders hoopt dat de pastorale teams in de parochies uit kunnen zien naar deelnemers voor dit onderscheidingsjaar. “We zien hoe belangrijk het jaar voor de deelnemers en voor Vronesteyn is”, zegt hij. “We geven daarom graag meer informatie over ‘Kom en zie’. Onze vraag is om minimaal met één teamlid mee te doen (meer mag).”

Dit zijn de vier stappen op weg naar Roepingenzondag 2024:

Oriëntatiedag Vronesteyn

Onderzoek je roeping. Doe dat samen met Vronesteyn. Op zondag 17 maart houdt Vronesteyn een Oriëntatiedag (14.00-17.00 uur) over de priester- en diakenopleiding in het bisdom Rotterdam. Het is niet altijd gemakkelijk je roeping te onderscheiden. Vronesteyn wil mannen (18-45 jaar) daarbij helpen. Roept God jou tot het ambt van priester of diaken ten dienste van de parochies in het bisdom? Meld je aan!