WJD@Home: katholieke jongeren welkom voor ‘mini-WJD’ op Ameland

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 05 januari 2024

Foto: Ramon Mangold

Vanuit het bisdom rijdt een bus naar de WJD@Home

Opnieuw wordt dit jaar een WJD@Home georganiseerd voor katholieke jongeren. De ‘mini-WJD’ wordt gehouden voor jongeren in de WJD-leeftijd (16 tot en met 30 jaar) van vrijdagmiddag 26 januari t/m zondag 28 januari. Jongeren die in Lissabon de Wereldjongerendagen 2023 meemaakten hebben hierover informatie gehad en ook parochies in het bisdom, die de uitnodiging verder kunnen verspreiden. Enige haast is geboden. Inschrijven voor de WJD@Home kan tot en met 17 januari.

Vanuit het bisdom Rotterdam rijdt er een bus die vertrekt vanuit Dordrecht en die daarna via onder meer Rotterdam verder rijdt naar Holwerd voor de veerboot naar Ameland. Daar vindt de WJD@Home plaats. Ameland is een prachtige en karakteristieke locatie, een van Nederlands mooiste natuurgebieden, een echte ontmoetingsplek en een plek om heel mooi met elkaar het katholieke geloof te beleven.

Deelnemers verblijven in een verblijfslocatie centraal op het eiland, voorzien van goede slaapvertrekken en andere ruimtes. Tijdens het programma van WJD@Home 2024 zijn er eucharistievieringen op zaterdag 27 januari en zondag 28 januari. Ook is er op zaterdag een Avond van Barmhartigheid. Deze vieringen zijn in de Clemenskerk in het dorpje Nes.

Op internet is te zien dat deze WJD@Home als thema heeft: Pelgrims van hoop. Dit hangt samen met het Heilig Jaar 2025, waarvoor paus Franciscus dit als thema koos. Hoop vormt samen met geloof en liefde de drie zogeheten ‘goddelijke deugden’ (Catechismus van de Katholieke Kerk, de goddelijke deugden nrs. 1812-1829). Het thema is daarmee een uitnodiging om vanuit je geloof hoopvol te zijn en zo op weg te gaan.

Een uitnodiging om vanuit je geloof hoopvol te zijn en zo op weg te gaan.

Bij een eerdere Wereldjongerendagen (2008, Sydney) waren geloof, hoop en liefde het onderwerp van drie catecheses van de bisschoppen. De catecheses in 2008 werden gegeven door Mgr. Van Burgsteden (liefde), Mgr. Van den Hende (hoop) en Mgr. De Jong (geloof). Het thema van de WJD in Sydney was: “Wanneer de Heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en mijn getuigen zijn” (Handelingen 1, 8)

In zijn catechese over hoop vroeg bisschop Van den Hende naar spreekwoorden, zoals ‘hoop doet leven’ en ‘de hoop laten varen’. Daarna ging hij in op passages uit de bijbel over hoop. Hij noemde onder meer Klaagliederen 3, 24: “‘Ik behoor aan de Heer’, zegt mijn hart, ‘Hij blijft mijn hoop’.” En Hebreeën 11, 1: “Het geloof is een vaste grond van wat wij hopen, het overtuigt ons van de werkelijkheid van onzichtbare dingen.”

Bij spreekwoorden over hoop is hoop vooral optimisme, terwijl hopen in bijbelse zin gaat over je kracht vinden in God, vanuit de inspiratie van de Heilige Geest. Hopen is een werkwoord, gaf de bisschop aan, waar je in mag groeien. Niet op eigen kracht alleen, maar in de gemeenschap van de Kerk. Zo kun je ook elkaar helpen door een ander goede moed te geven. “Als je hoopt in het licht van het geloof, dan kun je zelfs hopen als je verdrietig bent”, aldus de bisschop destijds. “Omdat je weet: God zelf heeft een plan met mij en dat gaat verder dan de situatie waar ik nu in zit.”