Netwerk van liefde

FOTOVERSLAG Bisschop Van den Hende aanwezig bij ‘Valentijnslunch’

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 13 februari 2024

V.l.n.r. Maria Lopes, Mgr. Van den Hende, wethouder Natasha Mohamed-Hoesein, Gerda Havertong. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Tienjarig jubileum Progresso gevierd met tiende ‘Valentijnslunch’

Op zondag 11 februari vierde de Rotterdamse stichting Progresso het tienjarig jubileum. Progresso nodigde bisschop Van den Hende uit om het jubileum mee te vieren. Ook wethouder Natasha Mohamed-Hoesein was aanwezig (armoedebestrijding, schuldhulpverlening en taal) en speciale gast was Gerda Havertong, bekend van Sesamstraat.

Progresso is geworteld in de katholieke Kaapverdische gemeenschap die op zondag samenkomt in de Portugees sprekende parochie Nossa Senhora da Paz te Rotterdam-Blijdorp. Mevrouw Maria Lopes is de drijvende kracht achter de groep. Ze heet deze middag de bisschop en alle gasten welkom.

Een van de projecten van Progresso is de jaarlijkse Valentijnslunch in het weekend voor Valentijnsdag (14 februari). De Valentijnslunch is zo oud als de stichting. Het was een van de eerste initiatieven van Progresso in 2014. Daarom wordt het jubileum nu gevierd bij de tiende editie van de Valentijnslunch.

Officiële opening van de middag. (Foto: Bisdom Rotterdam)

De activiteiten van Progresso worden georganiseerd vanuit het huis van de wijk ‘Post West’ in de Tidemanstraat in Rotterdam. Daar staan deze middag de lunches klaar die zijn gemaakt door vele tientallen vrijwilligers. De meer dan duizend lunchpakketten staan uitgesteld in tasjes op lange tafels en in rijen op de grond. De maaltijden worden later deze middag uitgereikt en bezorgd op plekken in de stad. Zo wordt het eten over heel Rotterdam verspreid onder eenzamen en ouderen en ook via opvanghuizen van het Leger des Heils.

Voor de officiële opening van de middag verzamelt iedereen zich buiten. Daar is de ingang vrolijk versierd met ballonnen. Bisschop Van den Hende opent met gebed en zegent de bijeenkomst. Hij spreekt kort over de inzet van alle betrokkenen als leden van het netwerk van liefde dat zich inzet voor mensen die te maken hebben met armoede en eenzaamheid, en voor het opbouwen en onderhouden van samenhang en verbondenheid door naastenliefde. Daarna dankt de wethouder voor de uitnodiging en knipt bij de ingang het lint door. Dan spreekt Gerda Havertong de groep vrijwilligers en gasten toe en is zij de eerste die weer is uitgenodigd om naar binnen te gaan.

De bisschop, wethouder Natasha Mohamed-Hoesein en Gerda Havertong helpen daarna mee bij het uitreiken van de lunches aan gasten. Ook de vrijwilligers van Progresso zijn deze middag speciale gast. Want als de pakketten zijn uitgedeeld, is er voor hen deze middag een lekkere maaltijd en gezellig samenzijn.

De groep Progressio wil eenzaamheid en armoede tegengaan onder dak- en thuislozen in Rotterdam. De stichting doet dat door sociale en culturele activiteiten te organiseren, door ontmoetingen, bezoek aan ouderen thuis en in het ziekenhuis, en door uitstapjes.

Het voedselpakket van de Valentijnslunch komt tot stand door giften van particulieren en bedrijven in heel Rotterdam en met ondersteuning van enkele fondsen. Vanwege het tienjarig jubileum was er ook een gift van € 1.000 van de Diocesane Caritas Instelling (DCI) van het bisdom Rotterdam.

• Klik op de foto voor een vergroting en op de pijltjes om te bladeren