Netwerk van liefde

Nieuw: de Caritas Actie in het bisdom Rotterdam

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 07 maart 2024

De Caritas Actie probeert een aantal dingen slim te combineren

Dit jaar start een nieuw initiatief in het bisdom Rotterdam: de Caritas Actie. Piet Timmermans, pastoraal dienstverlener diaconie en caritas, nodigt parochiële caritas instellingen, diaconale werkgroepen en andere diaconale betrokkenen van harte uit om hieraan mee te doen.

“De Caritas Actie is een initiatief dat een aantal dingen slim probeert te combineren”, schrijft hij in een brief die begin maart is verstuurd. “De Caritas Actie is een manier om samen op weg te zijn als gelovigen in verschillende parochies, vanuit onze gedeelde betrokkenheid op de caritas en het handen en voeten geven aan ons geloof in de dienst aan de naaste. Via de Caritas Actie kunnen we onze inspiratie delen en onderling informatie uitwisselen.”

De Caritas Actie is een maand waarin caritas instellingen en parochies samen de caritas over het voetlicht brengen. Piet Timmermans: “Als zodanig is het een nieuw initiatief. Maar omdat het aansluit bij bestaande activiteiten, zoals diaconale weekenden in parochies, is de Caritas Actie ook weer niet iets totaal nieuws.”

De eerste Caritas Actieperiode zal worden gehouden in het najaar: 26 oktober - 24 november. Zo wordt aangesloten bij de Werelddag van de armen (17 november) en diaconale weekenden van parochies in deze periode.

“Het nieuwe van de Caritas Actie zit hem in de verbinding van initiatieven, het delen van inspiratie en ideeën, kortom het samen optrekken”, vervolgt hij. “Daarbij daagt de Caritas Actie ons uit om nieuwe samenwerkingen aan te gaan, nieuwe initiatieven te nemen en hierbij waar mogelijk ook nieuwe mensen als vrijwilliger te betrekken.”

De Caritas Actie is een manier om caritas meer zichtbaar te maken. “Zichtbaarheid is nodig, zodat mensen die hulp nodig hebben de caritas weten te vinden. Bovendien is caritas een wezenlijk onderdeel van de zending van de Kerk. Ook daarom is zichtbaarheid van belang”, aldus Piet Timmermans.

Bij de Caritas Actie hoort een gezamenlijke voorbereiding, die wordt aangeboden als momenten voor uitwisseling. Concreet gaat het om vijf bijeenkomsten. Deze zijn opgenomen in de agenda op de bisdomwebsite.

De vijf bijeenkomsten zijn:

1. Op 3 april (19.30-21.30 uur) over de planning en over de keuze van projecten
  2. Op 7 mei (19.30-21.30 uur) over hoe je het beste de communicatie in je parochie en woonplaats kunt aanpakken
  3. Op 26 juni (19.30-21.30 uur) over de organisatie van de activiteiten die je in het kader van de actie wilt houden
  4. Op 18 september (19.30-21.30 uur) over de uitvoering van de plannen en activiteiten en de laatste struikelblokken
  5. Op 15 januari (19.30-21.30 uur) over wat de Caritas Actie heeft opgeleverd, wat we hebben geleerd en wat we kunnen verbeteren

De Caritas Actie

Doel van de Caritas Actie is de zichtbaarheid van caritas vergroten

• Omdat caritas liefde betekent en we met daden van liefde getuigen van ons geloof in Jezus Christus
  • Omdat caritas een zichtbaar deel is van dienen, één van de onderdelen van de drievoudige zending van de Kerk: vieren, leren en dienen
  • Omdat een betere zichtbaarheid ervoor kan zorgen dat mensen met een hulpvraag de weg naar de caritas vinden
  • Omdat zichtbaarheid kan helpen om nieuwe leden voor de caritasbesturen of diaconale groepen te werven