Netwerk van liefde

Wereldziekendag: Het is niet goed dat de mens alleen blijft

Door: Katholiekleven.nl & Rkkerk.nl dinsdag 06 februari 2024

Foto: Josh Appel via Unsplash

Lees de boodschap van paus Franciscus

Op 11 februari viert de Kerk Wereldziekendag 2024. De boodschap van de paus voor deze dag heeft als titel: “Het is niet goed dat de mens alleen blijft.”

God schiep ons voor gemeenschap en begiftigde ons met een aangeboren vermogen om relaties te leggen met anderen, zo schrijft paus Franciscus in zijn boodschap voor Wereldziekendag. Ons leven, gemodelleerd naar het beeld van de Drie-eenheid, komt tot voltooiing door een netwerk van vriendschap en liefde. Daarom is de ervaring van verlatenheid en eenzaamheid beangstigend. Dat is des te meer het geval wanneer iemand ernstig ziek is.

Paus Franciscus staat in zijn boodschap onder meer stil bij het lot van zieken en bejaarden in de welvarende gebieden van de wereld, waar zij vaak eenzaamheid en bij tijd en wijle zelfs verlatenheid ervaren. En hij verwijst naar de ervaringen van zieken tijdens de coronapandemie, natuurrampen en oorlogen.

Paus Franciscus houdt een indringend pleidooi voor barmhartige en liefdevolle nabijheid en verwijst hiervoor naar het voorbeeld van de barmhartige Samaritaan.