Algemeen nieuws

Brief voor het katholiek onderwijs: Waardevol en sociaal

Door: Rkkerk.nl & Bisdom Rotterdam dinsdag 02 april 2024

Foto: Andrew Moca via Unsplash

Het Officium Educationis maakt een reeks brieven voor iedereen die werkzaam is in het katholiek onderwijs

“Een belangrijke drijfveer voor veel leerkrachten en docenten is dat ze willen bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling van hun leerlingen. Daarbij gaat het hen om veel meer dan dat ze later een goede positie op de arbeidsmarkt kunnen verwerven. Het gaat erom dat ze als goede mensen een waardevolle bijdrage leveren aan de samenleving.” Zo opent de brief “Waardevol en sociaal” die is geschreven voor iedereen die werkzaam is in katholiek onderwijs.

De brief is de tweede in een reeks waarin actuele uitdagingen van het katholiek onderwijs centraal staan. In de brief van vijf pagina’s gaat het over menselijke waardigheid als een van de belangrijkste uitgangspunten in de katholieke sociale leer, over solidariteit en barmhartigheid. Bij elk onderwerp worden enkele gespreksvragen aangereikt.

Zo nodigt de brief uit tot onderling gesprek van medewerkers en bestuurders van scholen. De brief is bestemd voor iedereen die werkzaam is in het katholiek onderwijs: leerkrachten en docenten, bestuurders, conciërges en andere medewerkers zowel in het PO, VO, MBO en HBO. Iets breder is de inhoud op de hele gemeenschap rond de scholen gericht, daar horen ook studenten, leerlingen en hun ouders bij.

De brief “Waardevol en sociaal” is geschreven door leden van het Officium Educationis. Het Officium bestaat uit de bisschoppelijk gedelegeerden voor het katholiek onderwijs, de voorzitter van de Nederlandse Katholieke Schoolraad (NKSR) en de onderwijsreferent van de Nederlandse bisschoppen, Mgr. dr. Hendriks. Een eerste brief in deze serie werd gepubliceerd in 2023 met de titel ‘Hoopvol, solidair en vreedzaam’.

Voor het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs is verder ook materiaal rond het thema “Gelovig verzet” beschikbaar. De aanleiding vormen de heiligverklaring van Titus Brandsma en het postuum verlenen van de eretitel ‘Rechtvaardige onder de Volkeren’ aan kardinaal Johannes de Jong. Beiden hebben zich verzet tegen de onderdrukking door de Duitse bezetter in de Tweede Wereldoorlog.