Bisdom Rotterdam Activiteiten

zaterdag 28/09/2024

Start cursus voor parochiebestuurders

De diocesane cursus voor parochiebestuurders is bedoeld voor parochiebestuurders die in recente jaren zijn benoemd en voor degenen die al langer actief zijn en eraan deel willen nemen als opfriscursus. Ook zijn uitgenodigd degenen die parochiebestuurders adviseren en/of ondersteunen, zoals medewerkers van secretariaten.

Dit najaar wordt de cursus opnieuw gegeven.

Tijdens deze diocesane cursus ontvangen parochiebestuurders informatie over de verschillende onderwerpen waar een parochiebestuurder mee te maken heeft. De deelnemers maken daarbij persoonlijk kennis met de bisschop en medewerkers van het bisdombureau die de cursus verzorgen.

Zaterdag 28 september begint de nieuwe cursusreeks met een fysieke ontmoeting (9.30-14.00 uur). Het thema is: Kerk zijn is een roeping. Bisschop Van den Hende verzorgt hierover de inleiding.

Er worden in totaal vijf bijeenkomsten gehouden. Na de eerste fysieke bijeenkomst zijn de daaropvolgende bijeenkomsten online op avonden. De vijf bijeenkomsten hebben als onderwerpen:

1. Kerk zijn is een roeping (door bisschop Van den Hende). Daarnaast ontmoeting met elkaar, medewerkers van het bisdom en de bisschop - 28 september
  2. Een parochie besturen (door vicaris-generaal Lex van Deelen) - 8 oktober
  3. Kerkgebouwen (door Karien van Velsen, architect en coƶrdinator Bisschoppelijk Adviesbureau Bouwzaken) - 22 oktober
  4. Financiƫn (door algemeen econoom John Bakker) - 5 november
  5. Personeel & Vrijwilligers (door vicaris-generaal Lex van Deelen) - 19 november

Aanmelden is nodig en kan via het formulier.

De cursus is niet verplicht, maar deelname wordt aanbevolen. Aan de cursus zijn geen kosten verbonden.