• Collecteschema 2025 verzonden aan parochies

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 22 oktober 2024

Parochiebesturen in het bisdom Rotterdam hebben het collecteschema 2025 ontvangen, zoals dat op 15 oktober is vastgesteld door de Nederlandse Bisschoppenconferentie. Het collecteschema schrijft een aantal concrete doelen voor waarvoor een bijdrage vanuit de Nederlandse kerkprovincie wordt gevraagd.

• Bisschop bezoekt Poolse parochie aan de Dorpsweg in Rotterdam

Door: Bisdom Rotterdam zondag 20 oktober 2024

Op zondag 20 september was bisschop Van den Hende aanwezig in de Poolssprekende parochie O.L.Vrouw Sterre der Zee in Rotterdam. Eind 2023 verhuisde de parochie van Poolssprekende katholieken van de Beukelsdijk naar het kerkgebouw aan de Dorpsweg.

• Lees nu de nieuwsbrief van het Economaat

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 18 oktober 2024

De nieuwe nieuwsbrief van het economaat is half oktober verstuurd. In de nieuwsbrief is onder meer aandacht voor de digitale aanvraagformulieren voor de Bisschoppelijke Machtiging, een penningmeestersoverleg, de diocesane afdracht 2025 en de begroting 2025.

• Het bisdom Rotterdam digitaliseert de aanvraagformulieren voor de bisschoppelijke machtiging. De eerste formulieren zijn half oktober gepubliceerd. Er zijn nu twaalf formulieren online beschikbaar. Negen formulieren zijn aangekondigd en komen beschikbaar in de komende periode.

• Parochiepriesters in een missionaire en synodale Kerk - Moderatorenoverleg

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 17 oktober 2024

“Synodaliteit werd voortdurend in één adem genoemd met missie. Dat is terecht. Synodaliteit is een uitstekend instrument om je missie te ontdekken en daar mensen in te betrekken en mee te krijgen.” Dit zei vicaris-generaal Harry Quaedvlieg (bisdom Roermond) op woensdag 16 oktober bij het overleg voor pastoors en moderatoren van het bisdom Rotterdam.

• Ontmoeting bisschop en ouderen en zieken op ontmoetingsdag Roelofarendsveen

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 17 oktober 2024

Op woensdag 16 oktober was bisschop Van den Hende in Roelofarendsveen hoofdcelebrant in een eucharistieviering aan het begin van de ouderen- en ziekendag. Deze ontmoetingsdag wordt elk jaar georganiseerd door de parochie in de ruimtes bij de H. Petruskerk (parochiefederatie HH. Clara en Franciscus).

• Boodschap paus Franciscus voor Wereldmissiedag: ‘Ga en nodig iedereen uit’

Door: Rkkerk.nl & Katholiekleven.nl maandag 07 oktober 2024

In oktober viert de Kerk Wereldmissiemaand met de Wereldmissiedag op zondag 20 oktober. Paus Franciscus schreef hiervoor een boodschap. Daarin roept hij iedere gedoopte op om deel te nemen aan de zending van de Kerk. “Ga en nodig iedereen uit voor het feestmaal” is de titel van zijn boodschap.

• Op 5 oktober was bisschop Van den Hende hoofdcelebrant bij de internationale Rosary Rally van Radio Maria. De bisschop hield deze middag een korte inleiding over bidden en geloven. Aan het eind van de middag sprak hij in verbondenheid met de andere Nederlandse bisschoppen het gebed van toewijding uit aan het Onbevlekt Hart van Maria.

• Webshop actie Kerkbalans geopend

Door: Rkkerk.nl vrijdag 04 oktober 2024

In 2025 vindt de actie Kerkbalans plaats van zaterdag 11 tot en met zaterdag 25 januari. De landelijke campagne heeft als thema “Geef vandaag voor de kerk van morgen”. De webshop van de actie Kerkbalans is sinds 1 oktober open.

• Acht Teams-bijeenkomsten voor het Jubeljaar

Door: Rkkerk.nl vrijdag 04 oktober 2024

Op 24 december opent paus Franciscus het Jubeljaar in Rome en bisdommen wereldwijd volgen op zondag 29 december. Paus Franciscus nodigt iedereen uit om het Jubeljaar mee te vieren. Voorafgaand aan de opening worden daarom acht online Teams bijeenkomsten georganiseerd in oktober, november en december.