Jaar van de Sacramenten

Tabernakel met afbeelding van Christus die het brood breekt en de kelk aanreikt bij het laatste avondmaal. (Foto: Ramon Mangold)

Het bisdom viert een Jaar van de Sacramenten

Het themajaar voor het bisdom Jaar van de Sacramenten startte op 17 oktober 2021 en duurde tot 9 juli 2022 (Nationale Bedevaart Brielle). Op deze pagina vindt u de nieuwsberichten over het Jaar van de Sacramenten.

De zeven sacramenten zijn:

1. de doop
  2. het vormsel
  3. de eucharistie
  4. de ziekenzalving
  5. het sacrament van boete en verzoening
  6. het huwelijk
  7. de wijding
  • Bisdomreeks van geloofsboekjes over de sacramenten compleet

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 13 juli 2022

In de reeks geloofsboekjes die het bisdom heeft gemaakt wordt de betekenis van de zeven sacramenten uitgelegd. Bij het zomernummer van Tussenbeide verscheen het derde en laatste boekje in de reeks. Dit gaat over het sacrament van het huwelijk en het sacrament van de wijding. Dit zijn de zogeheten ‘sacramenten ten dienste van de gemeenschap’.

• In juni ontvingen pastorale beroepskrachten in het bisdom Rotterdam informatie over ‘In het teken van de weg’. Dit nieuwe materiaal verschijnt in het diocesane Jaar van de Sacramenten. ‘In het teken van de weg’ ondersteunt parochies in het bisdom Rotterdam bij het houden van bijeenkomsten voor ouders van kinderen die de initiatiesacramenten ontvangen.

• Inleiding: Over de eucharistie in de kunst

Door: Bisdom Rotterdam zaterdag 18 juni 2022

Na twee bijeenkomsten over de Bijbelse oorsprong van de sacramenten en over de Heilige Geest en de sacramenten sprak op woensdag 15 juni Mgr. drs. Herman Woorts over de eucharistie in de kunst. Hij vertelde aan de hand van talloze afbeeldingen over de historische ontwikkeling in de uitbeelding van de eucharistie vanaf de Oudchristelijke tijd.

• Inleiding: Over de H. Geest en de sacramenten

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 02 juni 2022

In het kader van het Jaar van de Sacramenten gaf prof. Herwi Rikhof op 17 mei een online inleiding over de H. Geest en de sacramenten. Ongeveer veertig deelnemers deden mee via Teams, waarvan één groep gezamenlijk vanuit een parochie.

• De jonge traditie van de Liduinaprocessie wordt hervat

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 06 mei 2022

Op zondag 22 mei zal na een onderbreking van twee jaar opnieuw de Liduinaprocessie door de straten van Schiedam trekken. De rector van de Liduinabasiliek, vicaris Henri Egging, nodigt iedereen van harte uit om deel te nemen aan deze processie. De jaarlijkse Liduinaprocessie is een jonge traditie die begon bij het 25-jarig jubileum van de kerk van Sint Liduina en Onze Lieve Vrouw Rozenkrans als basiliek.