Algemeen nieuws

50-jarig jubileum: “Zo werd deze kerk kathedraal”

Door: Bisdom vrijdag 16 maart 2018

Foto: Johan Wouters

Bisdom maakt een speciaal Magazine vanwege 50 jaar kathedraal

Op 16 maart is het precies 50 jaar geleden dat de bisschop van Rotterdam de Elisabethkerk aan de Mathenesserlaan verhief tot nieuwe kathedraal. Het toen nog jonge bisdom (opgericht in 1956) had de eerste jaren een andere kathedraal, op de hoek van de Van Vollenhovenstraat en de Westzeedijk in Rotterdam.

Binnenkort verschijnt een speciale uitgave van het Bisdom Magazine: ‘50 jaar kathedraal’. “Ongeveer tien jaar heeft de kerk aan de Westzeedijk als kathedraal haar diensten bewezen, maar als parochiekerk waren er eigenlijk al vanaf het begin weinig bestaansredenen ten gevolge van de gestage terugloop van parochianen”, schrijft de archivaris van het bisdom, Dick Hoffman, in het blad. “Toen daarbij de bouwkundige toestand van het gebouw verslechterde, viel begin 1967 het besluit dat het niet langer verantwoord was de kerk voor de parochie te handhaven. Echter, welke kerk in Rotterdam de nieuwe kathedraal zou worden was op dat moment nog de vraag.”

Dick Hoffman beschrijft hoe de kerk aan de Mathenesserlaan vervolgens kathedraal werd. Zijn artikel ‘Zo werd deze kerk kathedraal’ wordt als voorpublicatie op deze website gepubliceerd.

Het Magazine ‘50 jaar kathedraal’ wordt verspreid bij de chrismamis (28 maart) en is daarna ook beschikbaar voor parochies in het bisdom.