Algemeen nieuws

• Bisschop zegent kruis en klokken voor kerk Hoogmade

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 07 maart 2024

Op dinsdagochtend 5 maart heeft bisschop Van den Hende in Hoogmade het kruis en de nieuwe klokken gezegend voor de Onze-Lieve-Vrouw-Geboortekerk. Op 4 november 2019 raakte de kerk zwaar beschadigd door brand. Inmiddels is de herbouw bijna gereed. Op 7 juli is de kerkwijding voorzien.

• Lees het nieuws van Vronesteyn

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 05 maart 2024

Lees de digitale nieuwsbrief van Vronesteyn met het laatste nieuws van de priester- en diakenopleiding in het bisdom Rotterdam. Vronesteyn gaat in vier stappen op weg naar Roepingenzondag. De eerste stap is een bijeenkomst voor pastorale teams met informatie over het “Kom en zie-jaar”.

• Uit de agenda van Mgr. Van den Hende februari 2024

Door: Bisdom Rotterdam zaterdag 02 maart 2024

Op deze website wordt maandelijks de activiteitenagenda van de bisschop gepubliceerd met activiteiten in parochies en vicariaten en diocesane activiteiten. Reguliere vergaderingen in en van het bisdom, en individuele afspraken zijn niet opgenomen.

• Landelijke handreiking voor synodale gesprekken

Door: Rkkerk.nl donderdag 15 februari 2024

“Hoe kunnen we een meer synodale en missionaire Kerk zijn?” De komende twee maanden kunnen parochies, religieuzen, katholieke lekenbewegingen en katholieke maatschappelijke organisaties hierover in gesprek. De vraag wordt hen voorgelegd vanwege de tweede fase voor de Bisschoppensynode over synodaliteit.

• Vier.nu Pasen met materiaal en informatie voor parochies

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 09 februari 2024

Wanneer op Aswoensdag (14 februari) de Veertigdagentijd begint, start daarmee de voorbereiding op het hoogfeest van Pasen. Parochies kunnen op de landelijke website Vier.nu terecht voor materiaal en informatie.

• Het bisdom Rotterdam ontwikkelde een Vitaliteitstoets die in juni 2022 werd vastgesteld door de bisdomstaf. De Vitaliteitstoets was daarna op aanvraag van parochiebesturen als pilot beschikbaar voor parochies in het bisdom Rotterdam. Per 1 januari startte drs. Lizzy Beenhakker als projectmedewerker parochievitaliteit.

• De Nederlandse Bisschoppenconferentie heeft een speciale werkgroep (Landelijke Werkgroep Synodaliteit) gevraagd om te werken aan een vervolg van het synodaal proces ‘Voor een synodale Kerk: communio, participatio, missio’. De werkgroep heeft als opdracht om gespreksthema’s uit te werken waarmee onder meer parochies vanaf medio februari 2024 aan de slag kunnen.

• Uit de agenda van Mgr. Van den Hende januari 2024

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 31 januari 2024

• Pater Ben Stoffels SJ overleden

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 23 januari 2024

In Nijmegen overleed op 21 januari pater Ben Stoffels, op de leeftijd van bijna 87 jaar. Hij werd geboren op 16 februari 1937 nabij Breda (Ginneken en Bavel). Sinds 1956 maakte hij als religieus deel uit van de orde van de Jezuïeten, sinds 1968 als priester. Pater Stoffels was verbonden met de pastoraal in het bisdom Rotterdam.

• 21 - 28 januari: Week van gebed voor eenheid van christenen

Door: Rkkerk.nl zaterdag 20 januari 2024

Aan de hand van het verhaal van de barmhartige Samaritaan staat de Week van gebed voor eenheid van christenen 2024 in het teken van het grote gebod dat Jezus geeft: Heb God lief… en je naaste als jezelf. De jaarlijkse gebedsweek vindt plaats van 21 tot en met 28 januari 2024.