Algemeen nieuws

Actie Kerkbalans met luidmoment van start in Vlaardingen

Door: Bisdom maandag 09 januari 2017

De jaarlijkse Actie Kerkbalans gaat in 2017 op zaterdag 21 januari in Vlaardingen van start met het luiden van de klokken. Om 13.00 uur luidt pastoor Dick van Klaveren, bekend van de zondagse televisiemissen vanuit Bodegraven, de klokken van de Pax Christikerk aan de Reigerlaan 51 te Vlaardingen. Voor deze bijzondere gelegenheid zijn vrijwilligers en belangstellenden van harte uitgenodigd.

‘We kunnen het dienstwerk van de Kerk alleen maar doen van wat we mét elkaar bij elkaar brengen: onze inzet, bezieling én financiën’, zegt pastoor Van Klaveren. Elk jaar zetten zich, speciaal hiervoor, twee weken lang vele vrijwilligers in die in hun eigen woonplaats de Actie Kerkbalans organiseren en veelal bij alle parochianen langs gaan om de bijdrage op te halen. Zij zijn de mensen die in stad en dorp persoonlijk de brieven overhandigen van Actie Kerkbalans, de landelijke actie waarmee een financiële bijdrage wordt gevraagd voor de lokale geloofsgemeenschappen in Nederland. Zo gaan ook de vrijwilligers uit Vlaardingen voor Kerkbalans.

Wij zijn aan zet

Ad Sosef is een van de zeven Kerkbalans consulenten in het bisdom Rotterdam die parochies ondersteuning bieden bij hun Actie Kerkbalans. Hij zegt: ‘De jaarlijkse actie is de belangrijkste inkomstenbron voor parochies. Als Kerk hebben we het hiermee niet altijd gemakkelijk. Toch is het belangrijk dat we niet bij de pakken neerzitten, maar in beweging komen. Het begint met nieuw elan. Met nieuwe energie. Wij zijn aan zet. We zien steeds: wanneer een kerk naar buiten treedt en overtuigend laat zien wat er allemaal gebeurt en hoe waardevol de aanwezigheid van de lokale parochie is in wijk en stad, dat een financiële bijdrage van de mensen een natuurlijk gevolg wordt.’

Gul geven

Recent werd het rapport Kerk en Armoede gepubliceerd waarin duidelijk werd hoeveel geld, maar ook hoeveel uren de kerken in Nederland bijdragen als het alleen al gaat om de armoedeproblematiek. De deelnemende kerken roepen dan ook dit jaar al hun leden, maar ook hen die de kerk in hun wijk of dorp waarderen, op gul te geven voor Kerkbalans. Via de lokale parochies kunnen belangstellenden navragen over hoe ook zij kunnen bijdragen.