Algemeen nieuws

Afscheid van leden van de REA

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 05 december 2018

Mgr. Van den Hende reikte de versierselen uit aan de heer Klein Breteler (links) en de heer Van Eijck (rechts). (Foto: Peter van Mulken)

Uitreiking van de pauselijke onderscheiding Pro Ecclesia et Pontifice

Op 4 december werd in de laatste vergadering van 2018 afscheid genomen van twee leden van de Raad voor Economische Aangelegenheden (REA) van het bisdom Rotterdam: de heer drs. J.J.H.A. (Hans) Klein Breteler (vanaf 2000 lid van de REA) en de heer dr. S.R.A. (Steven) van Eijck (lid sinds 2003).

Mgr Van den Hende reikte aan hen de versierselen uit die horen bij de pauselijke onderscheiding Pro Ecclesia et Pontifice, om hen te danken voor hun verdiensten in en vanuit de REA voor het bisdom Rotterdam, ten dienste van de Kerk en de samenleving.

De Raad van Economische Aangelegenheden behoort tot de verplichte gremia van een bisdom. Het Wetboek van Canoniek Recht bepaalt dat elk bisdom een Raad voor Economische Aangelegenheden moet hebben (onder voorzitterschap van de bisschop of diens gedelegeerde) bestaande uit katholieken die deskundig zijn in economische aangelegenheden en burgerlijk recht, en die uitmunten door integriteit (canon 492.1).

De REA volgt, adviseert en keurt de begroting en de jaarrekening van het bisdom alsook verschillende financiƫle aangelegenheden op diocesaan en parochieel niveau.

In zijn dankwoord benadrukt de bisschop dat in de REA van het bisdom Rotterdam -conform het Canoniek Recht- steeds de benodigde deskundigheden aanwezig moeten zijn door de expertise en inbreng van de verschillende leden.