Algemeen nieuws

Als parochie in vier stappen naar een livestream via internet

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 31 maart 2020

In vier stappen naar een eenvoudige livestream

Nu er vanwege het coronavirus voorlopig geen publieke liturgische vieringen zijn, komen veel parochies met alternatieven. Met inzet van een camera kunnen parochianen via internet toch de mis volgen die in beslotenheid wordt gevierd. Ook worden videoboodschappen gedeeld. Voor parochies die nog op zoek zijn naar manieren om dat goed te doen is er nu een handig stappenplan. Dit stappenplan is ontwikkeld op basis van ervaringen in de bisdommen Breda en Rotterdam.

De vier stappen worden gezet aan de hand van de apparatuur die nodig is voor een livestream. Livestreamen staat voor rechtstreeks uitzenden via internet. Nodig zijn 1) een laptop, 2) een webcam voor beeld en geluid, 3) een voldoende goede internetverbinding en 4) een YouTube-account. Heeft de parochie nog geen YouTube-account? Dan is dit het moment om er een aan te maken, aldus het stappenplan.

Andere mogelijkheden om elke dag een mis te volgen zijn er ook. Op zondag is er de eucharistie op televisie via KRO-NCRV, vanaf 10.00 uur op NPO2 en vanuit Hilversum worden elke dag een mis en een dagsluiting gestreamd, ook door KRO-NCRV. Verder zendt Radio Maria iedere doordeweekse ochtend en avond een eucharistieviering uit om 09.00 uur en 19.00 uur. In het weekend op zaterdag om 09.30 uur en zondag om 10.00 uur.