Algemeen nieuws

‘Als we onze medemens in nood dienen, dienen we Jezus’

Door: Bisdom maandag 04 december 2017

Zuster Ambrosia mc (tweede van links) en medezusters. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Zusters van Moeder Teresa vieren jubileum in Rotterdam

In het gezelschap van medezusters uit Rotterdam en van elders, vierde op vrijdag 1 december zuster Ambrosia mc haar 25-jarig jubileum. Zuster Ambrosia maakt deel uit van de gemeenschap van zusters van Moeder Teresa (Missionaries of Charity). De communiteit van zusters is al sinds 1977 gevestigd in Rotterdam. Hun huis aan de ’s Gravendijkwal staat gastvrij open voor mensen in nood. Enkele malen per week geven zij maaltijden aan dak- en thuislozen.

De ontmoeting met Christus in de eucharistie, is de bron van ons kerkelijk en christelijk leven en van de roeping van de religieuzen. Die ontmoeting vertaalt zich in daden van liefde. En daarom is de eucharistieviering op deze dag het hoogtepunt van het feest, dat in alle eenvoud wordt gevierd. Mgr. Van den Hende is hoofdcelebrant. Pater Jan van Duijnhoven O.P. en pastoor Michel Hagen zijn concelebrant. Zij celebreren wekelijks de mis voor de zusters in de kapel. Maar vandaag wordt de mis gevierd in de ruimte op de benedenverdieping, te midden van de vrienden en de gasten van de zusters.

Terwijl de zusters zingen “I am your bride, the spouse of Jesus crucified”, ontsteekt zuster Ambrosia 25 kaarsen in de vorm van een hart. “Als we onze medemens in nood dienen, dienen we Jezus zelf”, preekt de bisschop daarna. “We weten dat 25 kaarsjes aansteken sneller is gebeurd dan 25 jaar in dienst staan van de Heer. De kaarsen staan in de vorm van een hart, het symbool van de liefde, waar ons geloof wordt bewaard en waar we onze roeping verstaan. Waar we zien wat nodig is om de Heer te volgen in ons leven.”

“De liefde van God is een licht in de duisternis en kan zelfs te midden van mensen die lijden licht brengen.”

Vanuit de Schriftlezingen uit de eerste brief van Johannes (over de liefde van God) en Matteüs 25 (over de werken van barmhartigheid) preekt de bisschop: “Het zijn mooie lezingen over de liefde van Christus en de opdracht van de Heer om in Christus’ Naam mensen nabij te zijn. De liefde van God is een licht in de duisternis en kan zelfs te midden van mensen die lijden licht brengen. We mogen getuigen van die liefde van de Heer. We horen in deze lezingen over onze roeping, over onze waardigheid en over de waardigheid van anderen. En we lezen hoe de Heer zich verbindt met mensen in nood en ook met ons, die onze plichten vervullen in het licht van onze roeping.”

“U bent niet 25 jaar op deze plaats in Rotterdam, want u hebt met medezusters op verschillende plaatsen uw religieuze leven in dienst gesteld van de armen en kleinen. Als ‘sister of charity’ bent u ook ‘pilgrim of charity’. Dat bent u al 25 jaar met de roeping die u van de Heer hebt ontvangen. We zijn dankbaar dat u op uw pelgrimstocht ook een aantal jaren in ons midden bent. Ons spreken en denken en dienen mag door de Heer worden gedragen. De Kerk als netwerk van liefde kan alleen bestaan door onze bereidheid om ons toe te wijden aan anderen in Jezus’ Naam. De Kerk bestaat vanwege de liefde van God. Vanwege het grote aantal mensen vieren wij vandaag bij uw jubileum de eucharistie hier in de zaal, waar doorgaans zoveel mensen voedsel krijgen en worden ontvangen. Wat we doen aan liefde is soms kwetsbaar door onze tekorten. Maar de Heer vult aan wat we nodig hebben om onze roeping te kunnen voltooien. We krijgen de kracht om te bouwen aan het rijk van God, dat soms zo onzichtbaar is. Maar het begint in ons hart en is niet te stoppen, omdat de Heer niet is gestopt aan het kruis. Christus is de levende Heer aan wie wij onze roeping van nu te danken hebben.”

Daarna vernieuwt zuster Ambrosia haar religieuze gelofte, in de woorden zoals zij en vele andere zusters van Moeder Teresa die uitspreken, met een bijzondere dienstbaarheid aan de allerarmsten. Er wordt gezongen en gebeden en daarna worden de taarten aangesneden, die verschillende mensen de zusters cadeau doen. Wat overblijft zal de traktatie zijn bij de eerstvolgende maaltijden die worden geserveerd.

Foto: Bisdom Rotterdam