Algemeen nieuws

AVG-Nieuws: checklist voor parochiewebsites

Door: Rkkerk.nl vrijdag 04 januari 2019

Goede en gebruiksvriendelijke informatie over gegevensbescherming

Voor Parochies en Parochiƫle Caritasinstellingen (PCI'en) is er een checklist beschikbaar om te controleren of informatie in het kader van de AVG op een eenvoudige manier te vinden is.

Mensen die willen weten hoe een parochie of PCI met gegevensbescherming omgaat, raadplegen meestal als eerste de website. Daarom moet informatie hierover op een gebruikersvriendelijke wijze vindbaar zijn. Ook is het goed als mensen zien waar ze terecht kunnen met vragen of klachten. Daarom is een contactformulier of e-mailadres waarop de parochie bereikbaar is belangrijk.

Zorgvuldige communicatie kan klachten voorkomen. Wanneer mensen bij de parochie aankloppen met vragen, is het belangrijk dat duidelijk is wie de e-mails met vragen en of klachten beantwoordt. Het sturen van een ontvangstbevestiging, ook al kan een vraag niet meteen worden beantwoord, houdt mensen op de hoogte. Dat zorgt voor transparantie over de omgang met vragen door de parochie.