Algemeen nieuws

AVG-nieuws: over het streamen van (uitvaart)vieringen

Door: Bisdom Rotterdam maandag 17 april 2023

Privacyrichtlijnen en bewaartermijnen

In een nieuwsbericht op rkkerk.nl wordt aandacht gevraagd voor enkele belangrijke zaken die spelen als (uitvaart)vieringen worden gestreamd en online gezet.

Zonder voorafgaande toestemming en medeweten van personen die herkenbaar in beeld komen, mogen video-opnames niet verspreid worden. Als een parochie een uitvaartdienst kan livestreamen, moet bij de voorbereiding met de nabestaanden worden besproken of zij willen dat de uitvaart online te volgen is, of de livestream openbaar is of voor een besloten groep met wie de link wordt gedeeld, en wat de bewaartermijn is.

Een bewaartermijn geeft de periode aan waarin de video online blijft staan voor het beoogde doel, namelijk het terugkijken van de uitvaart. De bewaartermijn is onderdeel van het MODEL Privacyverklaring R.-K. Parochie (paragraaf 5 “Streaming en online uitzending van kerkelijke vieringen”). De bewaartermijn wordt door het parochiebestuur vastgesteld. Als de bewaartermijn wordt vastgesteld op bijvoorbeeld een maand moet de video na die maand ook daadwerkelijk worden verwijderd.

Lees verder op rkkerk.nl:

En lees ook: