Algemeen nieuws

Beroepskrachten bijeen rond pastoraatsgroepen

Door: Bisdom woensdag 19 april 2017

Halfjaarlijkse overleg van pastorale beroepskrachten met het taakveld Pastoraat

Eind maart kwamen de pastorale beroepskrachten met het taakveld Pastoraat bijeen voor het halfjaarlijkse overleg. Het gespreksonderwerp was: rol en functie van de pastoraatsgroepen.

Ter sprake kwamen twee modellen van pastoraatsgroepen: de pastoraatsgroep die die zich richt op de lokale geloofsgemeenschap en de pastoraatsgroep die zich richt op de hele parochie.

De pastoraatsgroep als lokaal aanspreekpunt komt in de praktijk het meeste voor, zeker wanneer de geografische afstanden tussen de geloofsgemeenschappen groot is. Geconstateerd wordt dat voldoende bemensing en de kwaliteit van de leden van de pastoraatsgroep een probleem wordt. Hierdoor kan het noodzakelijk worden om te gaan samenwerken met de pastoraatsgroep van een naburige geloofsgemeenschap. In de federatie HH Clara en Franciscus zijn al twee plekken met zo’n samenwerking ontstaan. De reacties hierop zijn positief. Deze samenwerking werd gestimuleerd door het pastoraal team dat zich in het nieuwe beleidsplan richt op de parochie en minder op de lokale kernen. Door te blijven focussen op de lokale kernen kan de vitaliteit van de parochie immers als geheel geblokkeerd worden.

Naast het taakveldoverleg Pastoraat kent het bisdom Rotterdam ook het taakveldoverleg Leren, Vieren, Dienen, Jongerenpastoraat en Gemeenschapsopbouw. In dit overleg worden de betreffende portefeuillehouders uit de verschillende pastorale teams samengebracht en komen zij tot uitwisseling over en verdieping van hun taakveld.