Algemeen nieuws

Bezoek van de bisschop van Paramaribo

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 11 mei 2022

Foto: Bisdom Rotterdam

Ontmoeting van bisschop Van den Hende en bisschop Choennie

Bisschop Karel Choennie van Paramaribo is in Nederland. Op maandag 9 mei was hij op bezoek in Rotterdam bij bisschop Van den Hende. De bisschoppen spraken over de Kerk van Paramaribo en de Kerk van Rotterdam en hoe beide bisdommen de drievoudige opdracht van de Kerk gestalte kunnen geven in de verschillende omstandigheden van beide bisdommen.

Het bisdom Paramaribo is het enige rooms-katholieke bisdom in Suriname en omvat zo alle katholieke gelovigen in het hele land. Suriname heeft Paramaribo als grote stad. Daar wonen 239.000 mensen van de totale bevolking van ruim 630.000 mensen. Suriname is overigens ongeveer vier keer zo groot als Nederland.

Bij verschillende edities van de Wereldjongerendagen zijn jongeren uit het bisdom Paramaribo opgetrokken met jongeren uit het bisdom Rotterdam bij een gezamenlijke reis. Voor WJD’s op het Europese continent reisden jongeren uit Suriname naar Rotterdam om zich daar aan te sluiten bij de reis. Andersom gebeurde dat voor de WJD in Rio de Janiero in 2013. Toen waren bisschop Van den Hende en jongeren een week lang te gast in Paramaribo tijdens de Days in the Diocese voorafgaand aan de week in Rio. In die week in Paramaribo werd onder meer een bezoek gebracht aan Batavia, waar de zalige Petrus Donders als missionaris zorgde voor de melaatse mensen die daar geïsoleerd werden. Zijn graf bevindt zich in de kathedraal in Paramaribo. Voor de WJD-reis naar Lissabon in 2023 zijn de bisdommen in overleg om samen op te trekken.

Eucharistieviering in de kathedraal in Paramaribo tijdens de WJD 2013. Op de voorgrond het graf van de zalige Petrus Donders. (Foto: Ramon Mangold)