Algemeen nieuws

Bijzonder resultaat van parochies actie Kerkbalans 2015

Door: Bisdom zondag 18 juni 2017

Parochies in het bisdom Rotterdam maken werk van de actie Kerkbalans. (Foto: Peter van Mulken)

Eenieder draagt op eigen wijze en naar eigen mogelijkheden een steentje bij aan Kerkbalans

In 2015 ontvingen parochies met de actie Kerkbalans landelijk ruim € 49 miljoen aan giften. Dat is een daling vergeleken met het jaar ervoor van 2,4%. De opbrengst van de actie Kerkbalans van parochies in het bisdom Rotterdam laat een stijging zien van 6,6%.

“Natuurlijk zijn we verguld met dit resultaat”, reageert algemeen econoom John Bakker. “Je moet de cijfers altijd over meerdere jaren bekijken, maar dit is zonder meer positief. Het laat zien dat de grote inspanning van parochiebesturen, vrijwilligers, de consulenten Kerkbalans en bisdomcollega’s daadwerkelijk loont. Het is indrukwekkend hoeveel mensen elk jaar letterlijk op pad gaan om het materiaal van de actie Kerkbalans bij de mensen te bezorgen. Als zodanig brengen ze het grote belang onder de aandacht van de verbondenheid van mensen met de Kerk, de boodschap van Jezus Christus, de liefde, de onderlinge verbondenheid en aandacht en zorg voor de medemens. Die rol kan de Kerk spelen, omdat parochianen daadwerkelijk verantwoordelijkheid nemen ook in financiële zin. Eenieder draagt daar op zijn eigen wijze en naar eigen mogelijkheden een steentje aan bij. Elke bijdrage telt.”

“De cijfers Kerkbalans 2015 laten zien dat we als Kerk van Rotterdam in staat zijn om een mooi resultaat te boeken, tegen alle trends in van een minder vanzelfsprekende betrokkenheid bij de Kerk en haar activiteiten. Daardoor kunnen we de menskracht blijven betalen, activiteiten ontplooien en de kerkgebouwen financieren”, benadrukt de algemeen econoom. “De katholieke familie die we zijn moet haar huishoudboekje op orde houden. Parochiebestuurders en de consulenten Kerkbalans laten zien dat een positieve inspanning en een gedegen aanpak lonen.” Hij roept alle parochies om de gelederen te versterken met een ‘portefeuillehouder fondsenwerving’. “Zo iemand kan samen met het parochiebestuur ervoor zorgen dat niet alleen de actie Kerkbalans goed loopt met aandacht voor de vrijwilligers, maar bovenal dat Kerkbalans het hele jaar door een plek heeft op de agenda van het parochiebestuur.”

“Dit is een uitzonderlijk goed resultaat en we hopen dat we de lijn door kunnen trekken”, aldus de econoom.

Ondersteuning met advies en tips

De Kerkbalansconsulenten ondersteunen parochies met advies en praktische tips. Dit jaar willen zij met parochies verder bouwen aan het netwerk van ‘portefeuillehouders fondsenwerving’ om elkaar te inspireren. Daarnaast kunnen de goede ervaringen worden gedeeld die op verschillende plekken zijn opgedaan met een inluidmoment bij de start van de actie Kerkbalans. Waar kunt u aan denken bij de ‘portefeuillehouder fondsenwerving’? Een voorbeeld voor een functieprofiel staat op de website van het bisdom (zie documenten/downloads onder economaat).

In 2017 zijn er de volgende bijeenkomsten voor uitwisseling en inhoudelijke impulsen:

• 19 en 20 juni: vicariaatsbijeenkomsten
  • 12 oktober: diocesane bijeenkomst geldwerving
  • eind oktober: meet&greet voor redacties van parochiebladen en de Kerkbalansconsulenten
  • 13 en 14 november: vicariaatsbijeenkomsten
  • januari 2018: startmomenten Kerkbalans in parochies en diocesaan

Meer informatie volgt via uitnodigingen die worden verstuurd. Meer informatie is ook te vinden in de agenda op de website www.bisdomrotterdam.nl.