Algemeen nieuws

Bisschop benoemt nieuwe plebaan voor de kathedraal

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 12 december 2019

Pastoor Michel Hagen tijdens een eucharistieviering in de kathedraal, september 2019. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Benoeming van nieuwe plebaan maakt reeks nieuwe benoemingen nodig

Door het plotselinge overlijden van plebaan Chris Bergs op 17 mei van dit jaar zag de bisschop zich gesteld voor de invulling van een belangrijke vacature in de stad Rotterdam en de kathedraal. In het weekend van 30 november - 1 december is bekend gemaakt dat Mgr. Van den Hende hiervoor Michel Hagen benoemt per 1 juni 2020.

De zeereerwaarde heer M.P.J. Hagen (67) wordt per 1 juni 2020 benoemd tot lid van het pastoraal team van de federatie Rotterdam rechter Maasoever (0,8 fte). Als zodanig wordt hij tevens plebaan van de kathedrale kerk HH. Laurentius- en Elisabeth. Michel Hagen is priester gewijd op 25 mei 1991.

Pastoor Hagen is op dit moment pastoor van de parochie H. Augustinus te Katwijk aan den Rijn, Oegstgeest, Voorschoten en Wassenaar.

De vacature die door zijn vertrek ontstaat, wordt per 1 maart 2020 ingevuld. Per die datum wordt pastoor R.J.W. Franken (57) benoemd tot pastoor van de parochie H. Augustinus. Rochus Franken is priester gewijd op 5 juni 1993.

Pastoor Franken is op dit moment pastoor van de parochie H. Willibrordus (Lisse, Hillegom, De Zilk).

Hij wordt per 1 maart 2020 in de H. Willibrordus parochie opgevolgd door pastor B.S. Bosma (53). Bouke Bosma is priester gewijd op 15 november 2014.

Pastor Bosma is op dit moment lid van het pastoraal team van de federatie HH. Clara en Franciscus. De bisschop heeft een vacature opengesteld en hoofd personeelszaken R. Peeters verzocht te zoeken naar een passende aanvulling van het pastoraal team. “Wij beseffen dat deze mededeling, zo kort na de brand in Hoogmade, voor u ongelegen komt”, schrijft deze in de brief aan de parochie. “De bisschop wil er van zijn kant in deze voor u zo zware tijden uitdrukkelijk voor waken dat het pastoraal team van uw parochie te klein wordt.” Het streven is de benoeming van een nieuwe priester in het team op 1 maart 2020 in te kunnen laten gaan.

Bisschop Van den Hende is dankbaar dat de priesters een nieuwe benoeming hebben willen aanvaarden ten dienste van het geloofsleven van de parochies en de voortgang van het pastoraat.