Algemeen nieuws

Bisschop brengt rouwbezoek aan overleden oud-bisschop Rotterdam

Door: Bisdom Rotterdam maandag 07 september 2020

Plaquette van Laurentius, patroonheilige van het bisdom Rotterdam. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Mgr. Van den Hende plaatste bronzen plaquette van de heilige diaken Laurentius bij de overledene

Bisschop Van den Hende bracht op vrijdagavond 4 september een bezoek aan het afscheidshuis van de parochie in Voorhout, waar kardinaal Simonis was opgebaard. De laatste jaren van zijn leven verbleef kardinaal Simonis in Voorhout op het terrein van de Broeders van Zeven Smarten. In 1957 werd hij priester van het bisdom en in 1971 tot bisschop gewijd van Rotterdam. Na zijn emeritaat als aartsbisschop keerde hij in de loop van de jaren opnieuw terug in zijn oude bisdom Rotterdam.

Bij de kist met de overledene lagen onder meer onderscheidingen die hij ontvangen heeft en daarbij waren ook zijn kelk en bisschopsstaf geplaatst. Bisschop Van den Hende: “Als verwijzing naar de jaren dat hij priester en bisschop van Rotterdam was, heb ik een bronzen plaquette van de heilige diaken Laurentius, patroonheilige van het bisdom Rotterdam, bij kardinaal Simonis neergelegd. De beeltenis van de heilige Laurentius, die als diaken dienstbaar was in de Kerk van Rome, legt tevens de link met de Wereldkerk, waarmee kardinaal Simonis zich onvoorwaardelijk verbonden wist. Met de aanwezigen heb ik gebeden voor zijn zielenrust.”

Mgr. Van den Hende zal aanwezig zijn bij de uitvaartplechtigheid in Utrecht. Kardinaal Simonis zal worden begraven in Utrecht na de uitvaartmis in de Catharinakathedraal. De uitvaartmis vindt plaats op donderdag 10 september en wordt vanaf 11.00 uur op televisie uitgezonden.

De beeltenis van Laurentius zal tijdens de uitvaart bij de kist liggen als teken van de jaren dat kardinaal Simonis als priester en bisschop met het diocees Rotterdam verbonden is geweest.

Kardinaal Simonis was een trouwe deelnemer aan de Nationale Bedevaart Brielle. Op de foto: ontmoeting na de Nationale Bedevaart, aan tafel met de burgemeester van Brielle. (Foto: Bisdom Rotterdam)