Algemeen nieuws

Bisschop: “Getuigen van je geloof is niet alleen een uitdaging in het verleden”

Door: Bisdom dinsdag 04 juli 2017

Mgr. Van den Hende preekt tijdens de Nationale Bedevaart in Brielle. (Foto: Ramon Mangold)

Tussenbeide besteedt deze keer veel aandacht aan de martelaren van Gorcum

Op zaterdag 8 juli verschijnt het nieuwe nummer van Tussenbeide. Het wordt verspreid in Brielle bij de Nationale Bedevaart en vanaf zondag 9 juli in de parochies in het bisdom. Op zondag 9 juli, de sterfdag van de Martelaren van Gorcum, is er een eucharistieviering in de kerk van de H.H. Martelaren van Gorcum in Gorinchem, waarin Mgr. Van den Hende hoofdcelebrant zal zijn en pastoor De Jong zal concelebreren.

Tussenbeide besteedt deze keer veel aandacht aan de martelaren van Gorcum, priesters en religieuzen die in juli 1572 werden vermoord in Brielle, omdat zij vasthielden aan hun geloof in Christus, de Kerk en de eucharistie. Het is dit jaar 150 jaar geleden dat zij werden heilig verklaard.

“Getuigen van je geloof is niet alleen een uitdaging in het verleden”, schrijft Mgr. Van den Hende in het openingsartikel. “Ook in onze tijd zijn we geroepen om in woord en daad te laten zien dat het geloof in het evangelie voor ons een rijkdom is die we niet willen loslaten. Steeds opnieuw krijgen we persoonlijk de kans om te laten merken en te tonen waartoe het evangelie ons roept en in staat stelt. Bijvoorbeeld door met liefde je in te zetten in de zorg met steeds opnieuw geduldige aandacht voor kwetsbare mensen. Door antwoord te geven op de roepstem van de Heer en beschikbaar te zijn als priester of diaken. Door vanuit je geloof met solidaire aandacht licht te brengen in het leven van mensen die in crisis verkeren, etc.”

Het juli-nummer van Tussenbeide besteedt ook aandacht aan de diocesane vormelingendag Vuurdoop. Daarover schrijft de bisschop: “Getuigen van ons geloof doen we niet op eigen kracht alleen. Jaarlijks wordt aan honderden vormelingen de sterkte en inspiratie van de Heilige Geest geschonken, met de opdracht om met vertrouwen en overtuiging hun geloof uit te dragen. Van je geloof getuigen, ook als het moeilijk is en offers vraagt. Laten we elkaar bemoedigen op de weg van het geloof. We hoeven het nooit alleen te doen!”