Algemeen nieuws

Bisschop Van den Hende over de priesteropleiding in het bisdom

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 22 december 2022

Vronesteyn. (Foto: Bisdom Rotterdam)

De bisschop hield een toespraak op Vronesteyn over de priesteropleiding en diakenopleiding in het bisdom

Bij de adventsviering op Vronesteyn hield bisschop Van den Hende op maandag 19 december een toespraak over de opleiding van priesters en diakens in het bisdom. De bisschop ging daarbij ook in op het nieuws dat seminarie Bovendonk voor late roepingen voorlopig stopt. Vanuit het bisdom Rotterdam is er via Vronesteyn een lange samenwerking met Bovendonk.

“De priesteropleiding van het bisdom Rotterdam is altijd een opleiding geweest van samenwerking”, zegt de bisschop. “Een opleiding als Vronesteyn is in zekere zin een ‘instroom locatie’, want mensen uit ons bisdom melden zich bij de rector om na te denken over de vraag van priester of diaken worden. Vervolgens wordt gekeken: waar ga je dan die studie doen? Er zijn mensen die studeren aan Bovendonk, mensen die gestudeerd hebben op De Tiltenberg, mensen die via de universitaire opleiding van Tilburg en Utrecht (FKT) studeren en het Ariënsinstituut.”

Het aantal mensen dat de priesteropleiding of diakenopleiding volgt is klein geworden, zegt de bisschop. “Toen de bisschoppen naar Rome gingen voor het ad limina bezoek, werd door velen gezegd: die kleine opleidingen, de bisschoppen zullen van de paus wel te horen krijgen dat ze moeten gaan samenwerken”, aldus de bisschop. “Maar daar heeft de paus het niet over gehad. Hij heeft alleen gezegd: wanneer mensen priester of diaken worden, moeten ze een goede vorming hebben. Een goede persoonsvorming is nodig, een intellectuele vorming, een pastorale vorming en een geestelijke vorming.”

De bisschop benadrukt het belang van voortgaande samenwerking. “Samenwerking is nog steeds van groot belang en dat zullen we ook de komende jaren voortzetten”, zegt hij. “Na het nieuws van Bovendonk dat deze opleiding voorlopig stopt, verschenen er artikelen in de krant met als boodschap: nu houdt het echt op, nu droogt het echt uit. Maar ik denk toch we daar voorzichtig mee moeten zijn om die conclusies te trekken”, aldus de bisschop. “Kleiner worden betekent niet dat de Kerk geen levensvatbaarheid meer heeft.”

“Dus laten we niet de kraan dichtdraaien, maar wel samenwerking bevorderen en altijd weten dat de Heer blijft roepen, want de Kerk heeft gewijde bedienaren nodig.”

“Het betekent wel dat we moeten zien dat we ook voor de toekomst de opleiding levend houden en actief. Er stond in de krant: er zijn nog een paar studenten en dan is het op. Dat is niet de goede houding. We moeten samenwerken en tegelijkertijd ook zien wat de Heer geeft in ons bisdom. [...] Dus artikelen die bepleiten dat je samenwerkt, betekenen niet in één adem ook de kraan dichtdraaien.”

De bisschop spreekt over het ‘Kom en zie-onderscheidingsjaar’ dat Vronesteyn aanbiedt en waarin nu enkele jonge mannen nadenken over de vraag: wat vraagt de Heer van mij? “Ik hoop dat we de komende jaren naast die genoemde samenwerking tevens als bisdom voldoende vertrouwen houden om over roeping te spreken, om mensen te ontmoeten die daarmee bezig zijn”, zegt hij. “En als we de kerstactie houden voor Vronesteyn, moeten we niet zeggen: we zijn aan het collecteren voor een dood paard om het nog een mooie begrafenis te geven, zijn laatste gang naar de paardenslager... Nee, we vragen een deelname van de mensen in gebed en met een financiële bijdrage, want de opleiding heeft ook in de komende jaren toekomst. Omdat God blijft roepen. Omdat ons bisdom priesters en diakens nodig blijft hebben en we ervoor open staan om ze te ontvangen. Immers, er zijn kandidaten.”

“Uiteindelijk is het geroepen worden een gave van de Heer, maar is het nadenken over je roeping een opdracht van de hele Kerk, met de ambassadeurs van Vronesteyn, met alle donateurs en hun gebed. Dus laten we niet de kraan dichtdraaien, maar wel samenwerking bevorderen en altijd weten dat de Heer blijft roepen, want de Kerk heeft gewijde bedienaren nodig”, aldus de bisschop. “We komen in een nieuwe fase en dan moeten we juist de mensen die komen ondersteunen in hun zoeken, in hun vorming en in hun verlangen om de Heer te dienen.”

De adventsviering op Vronesteyn begon met een eucharistieviering. Daarna volgde een gezamenlijke maaltijd.